به روز ترین مرجع فایل های فروشگاهی

امروز دوشنبه 03 آذر 1399
2 نفر آنلاين
تبلیغات
    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
جستجو
موضوعات
    علوم انسانی
    فنی و مهندسی
    نمونه سوالات
    پزشکی
    کسب و کار
    فیزیک
    سرگرمی
    آشپزی
    غیره
    تاریخ و باستان شناسی
عضویت / ورود

    عضو شويد

    نام کاربری :
    رمز عبور :

    فراموشی رمز عبور؟

    عضویت سریع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آرشیو
آمار و اطلاعات
    بازديد امروز : 133
    ورودي امروز گوگل : 2
    افراد آنلاین : 2
    تعداد اعضا : 2
    اي پي : 35.153.39.7
    مرورگر :
    سيستم عامل :
    امروز : دوشنبه 03 آذر 1399
کدهای اختصاصی

تبلیغات

بازشناسي تأثير اخلاط وامزاج اربعه در بروز جرم

بازشناسي تأثير اخلاط وامزاج اربعه در بروز جرم
بازشناسي تأثير اخلاط وامزاج اربعه در بروز جرم

بازشناسي تأثير اخلاط وامزاج اربعه در بروز جرم

بازشناسي تأثير اخلاط وامزاج اربعه در بروز جرم

1-1- مقدمه

عصر ما، زمان اضطراب‌ها و گسیختگی‌هاست: دلهره‌های دائمی از بدیهایی که بیش از پیش ما را نگران می‌کنند، گسیختگی‌های- بیشتر اخلاقی تا مادی- انسان را به خشکسالی تدریجی عواطف و قحطی فضائل بشری انجامیده است. انسان امروز در خطر غرق در این نگرانی‌هاست و تنها امید به رهائی از آنچه در دایره زمان با تارهای رنج و زشتی بافته‌اند روشنابخش زندگانی اوست.این امید به حقیقت دلبستگی به بقاء صیانت، لیاقت و شخصیت آدمیست که بیش از هر زمان دیگر و به انحاء مختلف در مخاطره کینه‌توزیها، عداوتها، حقارتها و جاه‌طلبی‌های فراوان قرار گرفته، به نحوی که انسان متعالی با گریز از خویش و به تمنای وصل وجودی دیگر، به حیات خود ادامه می‌دهدتا شاید بدیها پایان گیرند و از لابلای بقعه‌های زندگی نور گرم و روشن وجودش را در بر گیرد و از هراس و دلهره دورش نماید.در میان بدیهای گوناگون که انسان مضطرب و نگران را در بر گرفته، بزهکاری همچنان عامل چشمگیر و دلهره‌آور زمان ماست.وجود «اجتماع» به عنوان یک واقعیت با جریانی دائمی و تقسیم نقش افراد (با این توضیح که برای هرکس حقی وجود دارد و وظیفه‌ای) ایجاب می‌کند که جامعه در صلح و آرامش به سر برد.به عبارت دیگر جامعه باید «ایمنی دائمی» را در رگهای خود حس کند.اما این آرامش همیشه امکان پذیر نیست، چه« حاشیه نشینان اجتماع» اعم از تهدیدکنندگان امنیت و بزهکاران با یورش به این احساس دائمی، ایمنی آن را به طور مداوم در خطر قرار می‌دهند.بنابراین«بزهکار» که به زعم جامعه طغیانگریست علیه مصالح عمومی همچنان دوران قدیم«ضد اجتماعی»،« خطرآفرین» و « ترس‌آور» می‌نماید. حکایتی است تقریباً بدین مضمون:« هر روز که از خانه برای رفتن به محل کار خود خارج می‌شدم پیرزن همسایه را می‌دیدم که تحمل سالهای طولانی زندگی قدش را خمیده کرده بود و نفسهایش حتی یارای کشیدن بار سبک تن نحیف او را نداشتند و با این همه با سبدی در دست راه کوتاه خانه خود را تا مغازه نانوائی که در چند متری آن قرار داشت دور می‌زد و دور می‌کرد و با طی مسافتی چند برابر بیشتر از راه کوتاه موجود، خود را به مغازه نانوا می‌رسانید.متعجب از این عمل او، روزی سؤال کردم که چرا راه کوتاهتری را که وجود دارد انتخاب نمی‌کند و خود را بدین رنج و مرارت می‌کشاند؟

نگاهم کرد و گفت چون نمی‌خواهم هر روز دیوار زندان را که در کنار خانه ماست ببینم و از کنار آن عبور کنم.»

بی تردید چه کسانی رگ‌های آزادی خود را بریده‌اند و تنفس در هوای باز و آزاد مخارج را با تحمل در محیط غم گرفته و نامطلوب زندان مبادله کرده‌اند؟ و از زندان، اعدام و دیگر مجازاتهاست که سوالها یکی پس از دیگری به ذهن می‌رسد:

چگونه است که فردی کلاه دیگری را برمی‌دارد و یا به ناموس انسانی دیگر تجاوز می‌کند و حیات دیگران را نادیده می‌انگارد؟ برای چه این کارها را انجام می‌دهد و در جستجوی چه بدین راه قدم می‌گذارد؟

بشر از خویشتن می‌پرسد: چطور می‌شود که شخص «آزادی» این گرانبهاترین نعمت وجود را بی‌بها انگارد و کدامین منطق می‌پذیرد که انسان حیات خود، این شریفترین موهبت را در گروی لحظه‌ای از احساسات خویش قرار دهد و با دست خود پایان بر دفتر زندگی خویش بنویسد؟ و عقل چگونه توجیه می‌کند تا بشر، آبرو و حیثیت خود را که سالها برای به چنگ آوردن آن زحمت کشیده و رنج برده به سادگی چون کاغذ پاره‌ای در زباله‌دان بریزد؟

چه در آنجا که فرد با «دیگری» در کشمکش و خصومت است و چه در اینجا که با « خویشتن» در مجادله و جنگ، ما را به تفکر در پدیده جرم و علل آن می‌کشاند.

جرم و مجرم هنوز از نگرانیهای عمیق بشر سرگشته قرنی است که تلألؤ خیره کننده علم را در آن می‌توان دید.

دلهره جامعه از بزه و بزهکار بیهوده نیست.چه همچنانکه یکی از جرم شناسان می‌گوید:«همه می‌ترسند از اینکه مالشان را به سرقت برند، به ناموسشان تجاوز کنند، کلاهشان را بردارند و آبرویشان را بریزند و جانشان را بگیرند.» و این ترس نه تخیلی است بافته شده در ذهن و نه تصوری خالی از واقعیت.از سویی ترس و دلهره و از سوی دیگر سؤال و پرسش. چرا جرم و چرا مجرم؟

مروری بر کثرت جرائم در عالم و در کشور ما بازگو کننده این واقعیت است که بزهکاری یکی از بلاهای بزرگ امروز ماست اما چرا جرم – چرای جرم ؟ برخی به دنبال آنند که بفهمند چه علت و یا عللی وجود دارد که در جامعه ‌ای معین و با ساختاری مشخص عده‌ای با ارتکاب جرائم زندگی می‌کنند و گاه زندگی خود را نیز برای اینگونه زیستن از دست می‌دهند و چگونه است که در چنین جامعه‌ای «الف» و نه «ب» آدم می‌کشد؟و یا «ج» و نه«دال» سرقت میکند؟جامعه در این میان چه نقشی دارد و چگونه می‌تواند پیشگیری از جرم نماید؟ چرا برخی جرائم بیشترند و برخی کمتر؟چرا برخی از نقاط جرم پرور است و برخی نیست؟چرا مردان بیشتر از زنان مرتکب جرم می‌شوند؟ و چرا با دوران بلوغ بیش از دوره‌های دیگر زندگی بحرانی است؟آیا اخلاط و مزاج در شکل گیری جرم تأثیر دارد و آیا بین تیپ های مختلف مزاجی و شکل گیری جرم ارتباطی وجود دارد؟ و بالاخره همانطور که گفته شد چگونه است که مجرم با ارتکاب جرم هم خود را دچار خطر می‌سازد و هم دیگری را؟ و بسیاری از چراهای دیگر که قرنها بی‌جواب مانده بود.

علم جوان جرم شناسی کوشش می‌کند تا به این پرسشها و بسیاری دیگر در حد توان پاسخ گوید.جرم‌شناسی به عنوان شاخه‌ای از علوم اجتماعی به دلیل تحول سریع علم در قرن اخیر سعی در شناخت علمی قسمتی از مسائل تخیلی بشر کرده و به ویژه همّ خود را بر توجه علل وقوع جرم معطوف داشته است بی‌آنکه گرفتار تخیلات تازه‌ای شود و یا دستخوش پیش‌داوریهای زودگذر گردد.در این راه جرم‌شناسان نه مدعی شناخت همه علتها هستند و نه امیدوار به نتیجه‌بخش بودن همه درمانها، بلکه کوشش ایشان در حد امکان و استطاعت کمک به دیگر علما،کارشناسان و متخصصان علوم انسانی و اجتماعی است تا بتواند اولا با شناختن علل جرم، اقدامات پیشگیرنده‌ای برای مصونیت جامعه از بزه پیدا نمایند و با تفسیر و تجربه نتایج حاصله در تکمیل این اقدامات موفق شوند ثانیاً انسان مجرم را بشناسند و وبدانند برای چه مرتکب جرم شده و چگونه می‌توان او را برای بازگشت به جامعه آماده کرد، ثالثاً مجازاتها و به خصوص زندان را با اقداماتی جدی به محیطی درمانی و تربیتی تبدیل کنند تا کیفر بیش از آنکه جرم‌پرور باشد، اصلاح کننده گردد، که نتیجه این شناخت و درمان هم به نفع مرتکب جرم است و هم جامعه را مصون خواهد داشت و نیز تلاش نماید تا از تدابیر و اقداماتی پیشگیرنده به جای مجازاتها بهره‌گیری کنند.

هراس از شناخت درد ما را از برخورد با واقعیات دور می‌سازد،چه ناشناخته رها کردن ناهنجاریها از ترس مورد سؤال قرار گرفتن و عدم توانایی برای پاسخ دادن بیشتر هراس انگیز است تا شناختن خلل و آسیبها و درمان آنها.

پايان نامه‌اي كه پيش رو داريد مقدمه و رهنمودي است در اسلوب شناخت عوامل و علل بروز و پيدائي دردها، بيماريها، ضايعات انساني، ريشه‌هاي ناسازگاري و نابساماني و آسيب‌هاي اجتماعي به نام بزهكاري.

شايد بتوان گفت نگارنده پس از صدها سال بار ديگر سراغ موضوعي شگرف و تأثير گذار آمده است. موضوعي كه اگرچه بسيار تنها و غريب در معركه علم تجربي به گوشه‌اي رانده شدهاما اين غربت چيزي از تأثيرگزاريش و عمق و نگاه زيركانه‌اش كم نمي‌كند – اخلاط اربعه – آري، مزاج و اخلاط اربعه تاثير ه بر روي جرم دارد. موضوع اين پايان نامه است، مي‌خواهيم اين موضوع را مورد بازشناسي قرار دهيم كه آيا بين نبض قوي و پر قدرت (مزاج گرم) و بروز جرم ارتباط وجود دارد؟ آيا بدن افراد سردمزاج و ضربان ضعيف و سست آنها ونوع خاصي از جرم‌ها را در پي خواهد داشت؟

آيا اخلاط اربعه (صفراء – دم – بلغم و سوداء) و نوع خاص از سوخت و ساز يا فعل و انفعالات شيميايي كه بر مي‌انگيزد با كميت و كيفيت جرم و بزه ارتباط دارد؟ و در ادامه سيستم اسيدي و بازي چيست؟ در اين پايان نامه ابتدا به تعريف جامعي شخصيت دست مي‌يابيم. عناصر و اركان تشكيل دهنده و هم‌چنين انواع طبقه‌بندي آن را بررسي مي‌كنيم و در عش دوم به مركز ثقل بحث خود يعني تيپ شناسي يا همان اخلاط اربعه و جرم مي‌پردازيم.

بسیار واضح است قبل از انکه به موضوع اخلاط یا مزاج بپردازیم باید از کل به سمت جزء برویم. اخلاط و مزاج جزئی از شخصیت محسوب می شود. دانشمندان و پژوهشگران که در طبقه بندی شخصیت و تعریف آن به تأثیر تن و خصوصیات آن توجه داشته اند شخصیت را به مزاج های مختلف طبقه بندی کرده اند. بنابراین مناسب است قبل از ورود به بحث اخلاط و مزاج تعریف جامع و خاصی از بحث شخصیت به عنوان یک موضوع مادر و کلی بپردازیم.

عنوان صفحه

چکیده1

فصل اولکلیات تحقیق

-1-1مقدمه. 2

1-2- بیان مسئله. 6

1-3-پیشینه تحقیق 7

1-4- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق 9

1-5- اهداف... 9

1-6- سوالات پژوهش 9

1-7- فرضیه ها پژوهش.... 10

1-8-روش تحقیق.. 10

1-9- ساماندهی تحقیق 11

1-10- نگاهی ویژه به تعریف اصطلاحات تخصصی.. 12

فصل دوم: ماهیت شخصیت

2-1- تعریف شخصیت... 15

2-2- شخصیت از دیدگاه اسلام و سنت... 19

2-2-1- ماهیت شاکله.....................................................................19

2-2-1-1- نیت... 20

2-2-1-2- خلق و خوی.. 21

2-2-1-3- مذهب... 22

2-2-1-4- هیئت و ساخت روانی.. 23

2-3- شکل گیری شاکله یا شخصیت در دوران جنینی.. 24

2-4- مراحل رشد شخصيت... 27

2-4-1- دوره شيرخوارگي (تولد تا 2 سالگي)27

2-4-2- دوره پيش‌دبستاني (كودك اول، 2-5 سالگي)30

2-4-3- دوره دبستاني (كودكي ميانه) (6-12 سالگي)30

2-5- دوره بلوغ. 31

2-6- عناصر تشکیل دهنده ی شخصیت... 31

2-6-1- منش.... 31

2-6-1-1- انواع منش.... 31

2-6-2- مزاج‌ها34

2-7- روان. 36

2-8- نقش محیط در شخصیت... 39

2-9- نظرّيه‌هاي شخصيت... 41

2-9-1- نظرّيه‌هاي روانكاوانه، فرويد، يونگ، و آدلر. 41

2-9-2- نظرّيه‌هاي شناختي به عنوان نمونه نظرّيه جرج كلي.. 43

2-9-3- نظرّيه‌هاي تحليل عاملي شامل نظرّيه كاتل و آيزنك.... 44

2-10- مزاج و اخلاط.. 45

فصل سوم:جرم و شخصیت

3-1- تعریف شخصیت جنایی و انواع آن. 46

3-2- تحقیق علمی در شخصیت مجرمان. 48

3-3- جرم و شخصیت ضد اجتماعی 54

3-3-1- ویژگیهای شخصیت ضد اجتماعی.. 55

3-3-2- ویژگیهای خاص وابسته به فرهنگ، سن و جنسیت... 56

3-3-3- شیوع اختلال شخصیت ضد اجتماعی . 57

3-3-4- سیر اختلال شخیصت ضد ا جتماعی 57

3-3-5-الگوی خانوادگی.............................................................................................................................57

3-4- جرم و شخصیت در نظریه های انسان شناسی جنایی.. 58

3-4-1- ارتباط بین نابسامانی های بدنی و جرم. 59

3-4-1-1- نارسائیهای آنتروپولوژیک و مرفولوژیک.... 59

3-4-1-2- نارسائیهای فیزیولوژیابی.. 60

3-5- نظریه مجرم مادرزاد و نکاتی از کتاب «انسان جنایتکار»62

3-5-1- ریشه نظریه مجرم مادرزاد. 63

3-5-2- محتوی نظریه مجرم مادرزاد (بالفطره)63

3-6- نظریه های تیپ شناسی شخصیت... 66

3-6-1- طبقه بندی ایتالیائی از بزهکاران.....................................................................................................66

3-6-2- طبقه بندی کرچمر. 69

3-6-3- طبقه بندي رواني شلدن. 71

3-6- 4- نظریه نارسائیهای غدد....................................................................................................79

3-6-4-1-نظریه‌های زیست – شیمیایی و عصب شناختی.........................................................................80

3-6-4-2- تحقیقات آماری در ارتباط با نارسائیهای مغز و بزهکاری.........................................................81

3-6-5- نظریه روانی – زیست شناختی......................................................................................................81

3-6-5-1- عوامل ژنتیک و جرم.................................................................................................................81

3-6-5-2- خانواده .....................................................................................................................................82

3-7- وراثت از نظر علمی............................................................................................................................85

3-8- جرم و شخصیت از دیدگاه قرآن.........................................................................................................88

3-9- سیما شناسی.. ........................................................................................................................................91

فصل چهارماركان، اخلاط و جرم

4-1- پیشگفتار 94

4-2- تعریف ارکان یا عناصر طبیعت... 95

4-3- موقعیت مکانی عناصر نسبت به یکدیگر. 95

4-3-1- خاک... 95

4-3-2- آب... 95

4-3-3- هوا96

4-3-4- آتش.... 96

4-4- مزاج ها98

4-5- حقیقت مزاج.. 99

4-6- علائم بالینی و ویژگی های افراد سرد مزاج و گرم مزاج از منظر قدما100

4-7- مزاج ازديدگاه پزشكي مدرن. 101

4-7-1- تعبیر اول. 101

4-7-2- تعبیر دوم. 101

4-7-3- تعبیر سوم. 102

4-7-4- تعبیر چهارم. 102

4-8- ویژگی های مورد انتظار از تعبیر جدید از مزاج.. 102

4-8-1- ویژگی اول. 102

4-8-2- ویژگی دوم. 102

4-8-3- ویژگی سوم. 103

4-8-4- ویژگی چهارم. 103

4-8-5- ویژگی پنجم. 103

4-8-6- ویژگی ششم. 103

4-9- مبانی تجربی تعبیر اول. 103

4-9-1- هوموس.... 104

4-9-2- تاز طبیعی اسید و باز. 104

4-9-3- اختلالات تعادل اسید - باز. 104

4-9-4- علائم اختلالات اسید- باز. 104

4-9-4-1-اسید تنفسی.. 105

4-9-4-2- آلکالوز تنفسی.. 105

4-9-4-3- اسیدوز متابولیک.... 105

4-9-4-4- آلکالوز متابولیک.... 105

4-10- مبانی تجربی تعبیر دوم. 105

4-10-1- غدۀ تیروئیدی.. 106

4-10-2- هیپوتیروئیدی.. 106

4-10-3- هیپروتیروئیدی.. 106

4-11- مبانی تجربی تعبیر سوم. 107

4-12- مبانی تجربی تعبیر چهارم. 108

4-12-1- دستگاه عصبی محیطی.. 108

4-12-2- بخش حرکتی دستگاه عصبی محیطی.. 108

4-12-3- دستگاه عصبی اتونوم. 109

4-12-4- ارتباط سیستم عصبی خود مختار با سیستم عصبی مرکزی.. 109

4-12-5- ارتباط سیستم عصبی خودمختار با سیستم هورمونی.. 109

4-13- نتایج حاصل از پذیرفتن تعبیر چهارم. 111

4-14- نظریه ی مزاج ها در طب سنتی ایران. 113

4-14-1- مزاج سنی.115

4-14-2- مزاج فصلی.115

4-14-3- مزاج عضوی.. 116

4-15- تعریف اخلاط اربعه و ارتباط آن با مزاج.. 116

4-15-1- تعریف خلط.. 116

4-15-2- اخلاط.. 117

4-16- انواع اخلاط موجود در خون. 118

4-17- علائم غلبه اخلاط.. 118

4-17-1- نشانه های غلبه صفرا118

4-17-2- نشانه های غلبه ی خون. 119

4-17-3- نشانه های غلبه ی بلغم. 119

4-17-4- نشانه های غلبه سودا119

4-18- نقش اخلاط در بدن. 120

4-18-1- خلط دم. 120

4-18-2- خلط بلغم. 120

4-18-3- خلط صفرا121

4-18-4- خلط سودا.122

4-19- بازنمایی‌های اولیه‌ی اخلاط چهارگانه به عنوان یک مدل شخصیتی.. 123

4-20- اخلاط از دیدگاه دانشمندان. 125

4-20-1- طبیعت چهارگانه. 125

4-20-2- نظریه آیزنک.... 126

4-20-3- نظریه پاولوف... 129

4- 21- اخلاط، مزاج و جرم. 129

4-21-1- دمای بدن. 131

4-21-2-تیپ یا اندام ( نمای بیرونی بدن )132

4-21-3-چگونگی اکثر حرکات بدنی و فیزیکی 133

4-21- 4- اعضاء – ویژگی های بدنی.. 134

4-21-5-وضعیت بیماری در طول زندگی.. 135

4-21-6-سازگاری با دمای محیط/ درجه حرارت محیط.. 136

4-21-7-موی سر. 137

4-21-8-پوست... 138

4-21-9-رگ های زیر پوست... 139

4-21-10- پرخاشگری.. 140

4-21-11-توانایی خطر کردن – ریسک پذیری 141

4-21-12-جنجال و جرو بحث... 142

4-21-13-بلند پرواز 143

4-22-توضیح داده ها144

4-22-1-تشخیص مزاج.. 144

4-22-2-تشخیص خلط.. 145

4-23- بررسي فرضيه‌ها146

فصل پنجمنتيجه‌گيري

5-1- پيشنهاداتي براي تحقيقات بعدي – زمينه براي ديگر محققان. 160

فهرست منابع.. 162

چکیده انگلیسی ........................................................................................................................................173



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



بازدید : 109 | تاریخ : دوشنبه 23 اسفند 1395 زمان : 22:40 | موضوع : علوم انسانی , | نظرات شما []

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی