به روز ترین مرجع فایل های فروشگاهی
پر بازدید ترین مطالب
- کتاب رویای زمستانی و رویای پاییزی اثر کامیار نوروز خوانی
- نمونه سوالات آزمون آشپزی درجه 2 فنی و حرفه ای
- دانلود پاورپوینت کاروانسرای وزیر قزوین (پروژه آشنایی با مرمت و ابنیه) این پاورپوینت دارای 68 اسلاید
- بیداری اسلامی و ترتیبات امنیتی خاورمیانه
- ارتكاب جرم در حال خواب
- دانلود پاورپوینت ریتم در معماری
- شرط عندالمطالبه و مقايسه آن با شرط عندالاستطاعه
- دامپ sagem-S2000-10LC با سنسور ناک حذف شده
- حل مسائل کامل مقدمه ای بر ترمودینامیک مهندسی شیمی اسمیت، ون نس و ابوت به صورت PDF و به زبان انگلیسی در 724 صفحه
- آزمون وکالت 92 با پاسخنامه
آخرین مطالب
- چت جی پی تی و کد های استفاده از این چت بات بدون محدودیت
- تاریخ تحول حقوق بین الملل
- پاورپوینت ابوعبدﷲ، محمدبن موسی ، خوارزمی
- پاورپوینت APA
- کسب درامد ـ بدون فعالیت فیزیکی
- پاورپوینت اجراي اصل 44 قانون اساسي و خصوصي سازي بانك ها
- پاورپوینت ارگونومی و ورزش
- پاورپوینت آزمایشگاه رفرانس بهداشت حرفه ای اصفهان بخش عوامل شیمیایی
- تعيين تغييرات حساسيت کانتراست با افزايش سن
- حل مسائل کامل مقدمه ای بر ترمودینامیک مهندسی شیمی اسمیت، ون نس و ابوت به صورت PDF و به زبان انگلیسی در 724 صفحه
مطالب تصادفی
- کار تحقیقی ارتباط بزه دیدگی با بزهکاری زنان
- دانلود رساله کامل کتابخانه
- تحول مفهوم اجماع در تاریخ اندیشه سیاسی اسلام
- راهکارهاي حقوقي تضمين سرمايهگذاري بينالمللي (با تاکید بر شروط ثبات و التزام
- بررسی قواعد مربوط به حل تعارض در باب برات و سفته در قانون تجارت ایران و مقایسهی تطبیقی آن با کنوان
- مطالعه تطبیقی اضطرار در حقوق کیفری ایران و فرانسه
- آثار حقوقي الحاق ايران به موافقت نامه تريپس
- دانلود تحقیق د رمورد تحليل دادنامه - خلع يد و مطالبهي اجرت المثل در تقابل الزام به تنظيم سند رسمي
- مجتمع مسکونی 40 واحدی
- دانلود پایان نامه و تحقیق در مورد ارتباط رئيس جمهور-تعداد صفحات 45 ص-فرمت word ورد
-
علوم انسانی
فنی و مهندسی
نمونه سوالات
علوم پایه
پزشکی
کسب و کار
فیزیک
سرگرمی
آشپزی
غیره
تاریخ و باستان شناسی
کامپیوتر
فراموشی رمز عبور؟
-
بازديد امروز : 204
ورودي امروز گوگل : 0
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 2
اي پي : 3.239.6.58
مرورگر :
سيستم عامل :
امروز : جمعه 04 فروردین 1402
تاثیر بیداری اسلامی در تغییر سیاسی کشورهای تونس، مصر و لیبی

![]() تاثیر بیداری اسلامی در تغییر سیاسی کشورهای تونس، مصر و لیبیچکیده: وقوع جنبشهای اخیر کشورهای خاورمیانه و جهان عرب، که از اعتراضات مردمی در تونس آغاز و دامنه آن کشورهای مصر، لیبی، یمن، بحرین و غیره کشیده شده، برخی از نقد و تحلیلها را پیرامون ماهیت این تحولات، علل، انگیزه و زمینههای رخدادهای گذشته و حال درکشورهای یادشده مطرح میکند، در این خصوص تحلیلها و تعابیر متفاوتی در مورد این خیزشها به کار میرود که حاکی از برداشتها و تفاسیر گوناگون گاه متعارض است. گذشته از مباحثی مثل خیزش اسلامی یا بهار عربی، تعابیر دیگری نیز به کار میرود که عبارتند از: جنبشهای دموکراسیخواهی، بنیادگرایی رادیکال، دگرگونی سازنده خاورمیانه، رادیکالیسم سیاسی و... بسیاری از اندیشمندان سعی کردهاند از جنبههای ویژه در پرتو دیدگاههای گوناگون به بررسی علت، چرایی و دلایل خیزش در کشورهای عربی بپردازند، دستهای نقش گروههای سیاسی در انقلاب دست گذاشتهاند و شمار دیگری به نقش عوامل بیرونی وکسانی نقش شبکههای اجتماعی و کسانی دیگر به عوامل اجتماعی و اقتصادی پرداختهاند، در مورد اتفاقات اخیر شکل گرفته در کشورهای شمال آفریقا، اگر چه تحلیلهای متنوع و مختلفی ارائه شده است، اما به اعتقاد اکثریت اندیشمندان این تحولات دارای بنمایههای قوی اسلامی میباشد، از همین رو است که عنوان بیداری اسلامی برای توصیف آن برگزیده شده است. واژگان کلیدی: بیداری اسلامی، جنبشهای اسلامی، تغییر سیاسی، کشورهای شمال آفریقا، تونس، مصر، لیبی
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول :مفاهیم و کلیات تحقیق 1 ـ 1 : مقدمه ............................................................................... ........................................................13 1 ـ 2 : بیان مسئله .............................................................................................................................. 14 1-3: اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................................... 15 1-4: اهداف تحقیق............................................................................................................................. 15 1-4-1: هدف اصلی تحقیق .................................................................................................................15 1-4-2: اهداف فرعی تحقیق........................................................................................................ ..... 16 1-5:سئوالات تحقیق........................................................................................................................... 16 1-5-1:سئوال اصلی.تحقیق................................................................................................................ 16 1-5-2:سئوالات فرعی........................................................................................................................ 16 1-6: روش شناسی تحقیق...................................................................................................................16 1-6-1: روش تحقیق............................................................................................................................ 16 1-6-2: جامعه آماری............................................................................................................................17 1-6-3: روش نمونهگیری ....................................................................................................................17 1-6-4: ابزار گردآوری دادهها............................................................................................................. 18 1-6-5:روش تجزیه و تحلیل............................................................................................................... 18 1-7:پیشینه تحقیق............................................................................................................................... 18 1-7-1: کتاب .......................................................................................................................................... 19 1 ـ 7 ـ 2: پایان نامه................................................................................................................................20 1 ـ 7 ـ 3: مقالات....................................................................................................................................22 1-8:محدودیتهای تحقیق.................................................................................................................... 24 1-9:تعریف مفاهیم................................................................................................................................. 25 1-10: سازماندهی پژوهش...................................................................................................................... 30 فصل دوم : مبانی نظری تحقیق 2-1: مقدمه ............................................................................................................................................ 32 2-2:بررسی پیشینهی نظریات کلان روابط بینالملل ........................................................................ 33 2-3: چارچوب تحلیلی نظریه سازهانگاری ......................................................................................... 35 2 ـ 4: سازه انگاری و تحولات جهان عرب.............................................................................................41 فصل سوم : تاریخچه بیداری اسلامی 3-1: مقدمه ........................................................................................................................................... 43 3-2:پیشینه بیداری اسلامی................................................................................................................. 45 3-3: تاریخچه شکلگیری جنبشهای اسلامی .................................................................................. 47 3 ـ 4: اهداف مشترک جنبشهای اسلامی............................................................................................49 3-5: گرایش و دورههای تاریخی جنبشهای اسلامی ......................................................................... 51 3-5-1:گرایش تمدنگرا-غربگرا........................................................................................................ 52 3-5-2: گرایش تمدنگرا-اسلامگرا..................................................................................................... 53 3-5-3:گرایش اسلامگرایی سنتی ...................................................................................................... 54 3 ـ 5 ـ 4: گرایش اسلامگرایی اصولگرا.............................................................................................55 3-6: درآمدی بر اسلام سیاسی .....................................................................................................57 3-6-1:مبانی بیداری اسلام سیاسی......................................................................................................58 3-6-2: عوامل ظهور اسلام سیاسی......................................................................................................59 3-6-3: تفاوت اسلام سیاسی با جریان بنیادگرایی ............................................................................59 فصل چهارم – بیداری اسلامی : تونس 4-1:مقدمه: .............................................................................................................................................62 4-2:درآمدی بر تاریخ سیاسی تونس................................................................................................... 62 4-3:تونس پیش از انقلاب .....................................................................................................................63 4-4: ویژگیهای اساسی نظام سیاسی تونس در دوران حکومت بنعلی ............................................64 4-4-1:دیکتاتوری حزبی........................................................................................................................64 4-4-2: اقتدارگرایی و شخصی بودن قدرت.........................................................................................65 4-4-3:فساد گسترده............................................................................................................................65 4 ـ 4 ـ 4: سیاست سازش با رژیم صهیونیستی.................................................................................. 65 4-4-5:سکولاریسم و سیاست ضدیت با دین........................................................ .... ........................66 4-5:بیداری اسلامی در تونس................................................................................................................69 4-5-1:بررسی دیدگاههای گروههای اسلامی و نقش آنها در نهضت اسلامی تونس...........................70 فصل پنجم: بیداری اسلامی: مصر 5-1: مقدمه.............................................................................................................................................75 5-2:وضعیت و موقعیت مصر.................................................................................................................75 5 ـ 3 : تاریخ سیاسی مصر.....................................................................................................................76 5-4:راهی برای آغاز تحولات بنیادین در مصر ....................................................................................78 5-5: عزتی که لگدکوب شد..................................................................................................................78 5-6:موج اسلامگرایی.............................................................................................................................81 5-7:مهمترین ویژگیهای حکومت مبارک ..........................................................................................82 5-7-1:فرسودگی حکومت و عدم گردش نخبگان................................................................................82 5-7-2: شخصی بودن قدرت.................................................................................................................82 5-7-3: دموکراسی ظاهری و سرکوب سیاسی....................................................................................82 5-7-4:اقتدارگرایی مبتنی بر هژمونی حزب حاکم: ...........................................................................83 5 ـ 7 ـ 5: سیاست مبارزه با گروههای اسلامگرایان........................................................................... 83
5 ـ 7 ـ 6: سیاست سازش با رژیم صهیونیستی..................................................................................85 5-7-7:فساد گسترده در طبقه حاکم ..................................................................................................85 5-8:چگونگی آغاز حرکتهای انقلابی در مصر....................................................................................87 5-9:بررسی دیدگاههای اخوانالمسلمین و نقش آنها در تحولات مصر..............................................90 5 ـ 10: عوامل سقوط مرسی و آینده اسلامگرایان در مصر...................................................................94 فصل ششم – بیداری اسلامی: لیبی 6-1:مقدمه ..............................................................................................................................................98 6-2: وضعیت و موقعیت لیبی ...............................................................................................................98 6 ـ 3: تاریخ سیاسی لیبی......................................................................................................................99 6-4:ساختار سیاسی-اجتماعی لیبی....................................................................................................100 6-5:ویژگیهای حکومت قذافی ...........................................................................................................102 6-5-1:اتکا به شبکههای قبیلگی و خویشاوندی فقدان نهادهای مدرن.............................................102 6-5-2:اقتدارگرایی و سرکوب سیاسی................................................................................................103 6 ـ 5 ـ 3: مبارزه با گروههای اسلامگرا................................................................................................103 6-5-4: فساد گسترده..........................................................................................................................103 6 ـ 6: بیداری اسلامی در لیبی..............................................................................................................105 6-7: چگونگی آغاز حرکتهای مردمی در لیبی .................................................................................106 6-8: عوامل شکلگیری این حرکتها..................................................................................................107 6 ـ9: شاخصههای مهم انقلاب لیبی.....................................................................................................107 6 ـ 9 ـ 1: جنگ داخلی .......................................................................................................................108 6 ـ 9 ـ 2: حمایت ناتو از انقلابیون .....................................................................................................109
6 ـ 9 ـ 3: حمایت قطر و عربستان سعودی.........................................................................................109
6 ـ 9 ـ 4: اسلام سنتی ، مشروعیت بخش مبارزه مردم ....................................................................110
6 ـ 9 ـ 5: کشته شدن قذافی و پسرش...............................................................................................110 6-10:مواضع و نقش گروهها به ویژه اخوانالمسلمین در تحولات لیبی................................................111 فصل هفتم: جمع بندی، نتایج و پیشنهادها 7-1: مقدمه ...........................................................................................................................................115 7 ـ 2: جمعبندی....................................................................................................................................115 7 ـ 3: نتایج تحقیق..............................................................................................................................126 7 ـ4: پیشنهادها.................................................. ...............................................................................130 منابع و مآخذ.........................................................................................................................................133 فصل اول کلیات 1 ـ 1 : مقدمه:حرکت بیداری اسلامی یا خیزش اسلامی، پدیدهای عظیم و فراگیر و جریان اصلاحی است که به دنبال ضعف استراتژیک کشورهای اسلامی در قرن نوزده پس از حمله ناپلئون و ماهیت استبدادی حاکمیت در بستر تاریخی کشورهای اسلامی اتفاق افتاده و حدود دو قرن از پیدایش آن میگذرد و در طی این دو قرن فراز و نشیبهای فراوانی فراروی این حرکت بوده و با ضعف و قوتهای همراه شده است، در برخی از مقاطع زمانی پیروزیهای عظیمی نصیب آن گشته و گاه نیز در برخی مناطق ناکام مانده و یا با شکست روبه رو بوده است. در این پویه، جریانهای فکری، فقهی،کلامی و سیاسی متعددی شکل گرفته و نوعی ارتباط مفهومی با مقولههایی مانند: اصلاح دینی، احیاگری دینی، اسلامگرایی سیاسی و... برقرار نموده و هدف آن بازگشت به هویت فراموش شده دینی مسلمانان و تلاش برای احیای آموزههای دینی اصیل اسلامی، همچون حفظ استقلال جوامع اسلامی، مبارزه با وابستگی و استبداد و تقویت فرهنگ دینی و بومی در این جوامع میباشد. بیداری اسلامی از آغاز تا عصر انقلاب اسلامی ایران، مراحل گوناگونی را پیموده، و در این میان مصلحان و متفکران جهان اسلام در پی چارهجویی برآمده تا بار دیگر عزّت و عظمت را به اسلام و مسلمین برگردانند. مصلحانی که آشنایی با تعالیم اسلام داشته و گذشتهی پرافتخار مسلمانان را باور داشتند، تنها راه نجات را در «احیای هویت اسلامی» و یا «بازگشت به اسلام» دیده و جریان بیدارگرانهای را به راه انداختند. این حرکت که مشخصا با اندیشههای کسانی چون سید جمالالدین اسدآبادی شروع شده بود، همواره در میان حلقههای محدود و معین تبارز یافت و هیچگاه نتوانست به مثابه یک گفتمان مسلط عمل کند، حتی در زمانی که این جریان توسط کسانی چون حسن البناء و سید قطب در مصر ابعاد گستردهتری یافت، باز هم نتوانست وارد زندگی همه تودههای مسلمانان شود و طرحی نو دراندازد. حضرت امام خمینی(ره) برای نخستین بار توانست،گفتمان بیداری اسلامی را تبدیل به عمل سیاسی کرده، و در مدتی بسیار کم، دستاوردهای کلانی برای جامعه اسلامی و جامعه بشری به بار آورد، و مهمترین دستاورد آن این بود که گفتمان بیداری اسلامی تبدیل به گفتمان مسلط شد و اکنون با وقایعی که با عنوان بیداری اسلامی در منطقه رخ داده است، آنچه که در میان تمامی اندیشمندان و محققان بهویژه در جوامع اسلامی پذیرفته شده است، تلقی این جنبشها و انقلابها به مثابه نوعی بیداری اسلامی و بازگشت به اندیشههای ناب و پاک اسلامی میباشد. هر چند عدهای در برخورد با پیشرفتهای تمدن غرب، دنبالهروی از غرب، کنار گذاشتن سنتهای خود را تجویز مینمایند، و گروهی نیز اندیشه میهنپرستی و ناسیونالیسم موجود در اروپای مسیحی نوین قرون شانزدهم به بعد را زمینهساز تحولات اساسی و پیشرفت شگفتانگیز همه جانبه غرب قلمداد نموده و معتقد بودند، در حالی که جهان اسلام همچنان اندیشه امتخواهی و حکومت دینی را سرلوحه خود قرار داده و درگیر عقب ماندگی سیاسی و فکری بود، غرب از جهان وطنی دینی دور شد و به سوی پیشرفت گام نهاد. بدین دلیل، این گروه جنبش وطنخواهی و ناسیونالیسم و وفاداران به میهن و تلاش برای توسعه سرزمین و فرهنگ ملی را راه برونرفت از عقبماندگی جوامع اسلامی میدانستند. انقلاب مشروطیت ایران، آغاز حرکتهای ناسیونالیستی قومی در میان اعراب و ترکها پیامد این جریان فکری بود. (احمدی، 1390: 310) لیکن عدهای دیگر که در اکثریت میباشند نه تنها اسلام را دلیل ضعف جوامع اسلامی ندانسته، بلکه دوری از اسلام و فاصله گرفتن از اندیشههای اصیل اسلامی را عامل عقبماندگی قلمداد، و بازگشت به اسلام راستین را همچون راهحلی برای خروج از بحران تجویز مینمایند. صرفنظر از پرداختن به چرایی وقوع این تحولات در این پژوهش ضمن تمرکز به کشورهای شمال آفریقا و بررسی کشورهای تونس، مصر، لیبی به دنبال پاسخگویی به این سوال خواهیم بود که، آیا خیزش و جنبشهای مردمی کشورهای یاد شده ریشه دینی و اسلامیخواهی داشته و به مثابه نوعی بیداری اسلامی و بازگشت به اندیشههای ناب و پاک اسلامی بوده؟ یا عوامل بیرونی و دیگری مانند: اقتصادی، اجتماعی و غیره در آن نقش پررنگ داشتهاند؟ در راستای پرداختن به سوال فوق این فرضیه را راهنمای خود قرار میدهیم که خیزشها و حرکتهای مردمی در این کشورها دارای آبشخورها و ریشههای عمیق دینی بوده و از بیداری اسلامی و جنبشهای اسلامی نشأت گرفته است. 1 ـ2 : بیان مسئله :بیداری اسلامی به پدیدهای اجتماعی تعبیر شده است، که به معنای بازگشت، بیداری و هوشیاری امت اسلامی است، تا به خودباوری رسیده و به دین، کرامت، استقلال سیاسی و اقتصادی و فکر خود مباهات کرده و به عنوان بهترین امت در راستای ایفای نقش طبیعی خود برای مردم تلاش کنند . بیداری اسلامی پدیدهای برآمده از رویارویی جهان اسلام با تمدن غربی و واکنشی است نسبت به عقبافتادگیهای چند صد ساله جهان اسلام از سوی استعمار و استبداد میباشد . جنبشهای مردمی و ناآرامیهای داخلی همواره از یکی از شایعترین مسائلی است که در نظام بینالملل وجود داشته است و این کمابیش در کشورهای مختلف جهان، حتی کشورهای توسعه یافته دیده میشود، اما تحولات اخیر منطقه خاورمیانه به خصوص شمال آفریقا که در ظاهر از یک حادثه شروع و دومینوی آن منطقه را دچار ناآرامی نمود، از بسیاری جهات با سایر نمونههای از این دست که در گذشته اتفاق افتاده متفاوت است. درباره اساس، بنیاد و مفاهیم اولیه تحولات اخیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اختلافات متعددی وجود دارد که نوع نگاه به این تحولات را متفاوت کرده است و از سوی شخصیتها و مقامات مختلف کشورهای جهان و به شیوههای متفاوتی تبیین شده است. نامگذاری این تحولات با عناوینی چون خیزش اسلامی، بیداری انسانی، بهار عربی، جنبشهای دموکراسیخواهی، اسلام سیاسی، رادیکالیسم سیاسی، بنیادگرایی رادیکال و غیره، نشاندهنده وجود نظریههای متفاوت در این زمینه است. واقعیت این است که موج حرکتهای خودجوش مردمی و بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پدیدهای بسیار گسترده و پیچیده است. و همه حرکتها و جنبشهای اجتماعی فراگیر در طیف متنوعی از عوامل و متغیرها ریشه دارند و بررسی درباره آنها را نمیتوان به ابعاد خاص فرضاً در حوزه عوامل سیاسی محدود کرد. این پدیده درباره حرکتهای خودجوش مردمی و بیداری اسلامی در منطقه نیز درست است و شکی نیست که این تحول بیسابقه، در سطح منطقه بر پایه عناصر فکری و ایدئولوژیکی مهمی شکل گرفته است. در تحلیلهای جهانی سعی میکنند، عامل اصلی این قیامها نادیده گرفته شود. اشاره میکنند به مسائل اقتصادی و غیراقتصادی- که البته موثر است- اما اقتدار و تاثیرگذاری و عامل اسلام هم در ایجاد تحرک اجتماعی و هم در شکلدهی به ساختارهای پس از فروپاشی نظامهای قدیمی حاکم، کمتوجهی میشود. فرضیه پژوهش حاضر این است، که اسلام و ارزشهای دینی، زمینه اصلی خیزشها مسلمین جهان میباشد، ولی در این میان عوامل زمینهای و ساختهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در داخل، و نظام استکبار و مداخلات خارجی، در کنار وابستگی حکام به دولتهای غربی به عنوان عوامل زمینهای خارجی، بر بیداری اسلامی تاثیرگذار هستند. 1-3 : اهمیت و ضرورت تحقیق : حرکت بیداری اسلامی یا خیزش اسلامی، به عنوان عظیمترین و گستردهترین پدیده سیاسی و اجتماعی عصر حاضر، تاثیرات شگرف و عمیقی در روند تحول خود بر روی جهان عرب و نظام سیاسی منطقه بر جای گذاشته است، و اکنون حضور قدرتمند این حرکت در معادلات سیاسی جهان به گونهای شکل گرفته است که، به وضوح قدرتهای بزرگ را به وحشت انداخته، زیرا اسلام سیاسی به مثابه بزرگترین چالش پس از جنگ سرد در مقابل آنان قد برافراشته است، به همین خاطر مطالعه بیداری اسلامی و بررسی و تجزیه و تحلیل آن از مدتها پیش در دستور کار آنان قرار گرفته، که از آن احساس بیم و هراس داشتهاند و هماینان برای فهم و شناسایی بیداری اسلامی و یافتن راههای مقابله و انهدام و یا به انزوا و انحراف کشیدن این موج تلاشهای گستردهای را شروع کردهاند . لذا شناخت و بررسی زوایای مختلف شکلگیری این حرکت عظیم و تجزیه و تحلیل عوامل و زمینههای بروز آن با توجه به ضرورتها و موقعیتهای جدیدی که بیداری اسلامی در جهان اسلام پیدا کرده، لازم است که توجه بیشتری به این امر حیاتی صورت گیرد، چرا که غفلت و فراموشی آن میتواند لطمات جبرانناپذیری به پیکر جهان اسلام وارد کند .
1-4: اهداف تحقیق 1-4-1: هدف اصلی تحقیق : بررسی میزان تاثیر بیداری اسلامی در تغییر سیاسی کشورهای مصر، لیبی و تونس 1-4-2: اهداف فرعی تحقیق: 1- بررسی اصول و مبانی نظری بیداری اسلامی 2- بررسی تاریخچه جنبشها و بیداری اسلامی 3- بررسی سیر و مراحل بیداری اسلامی در تونس 4- بررسی سیر و مراحل بیداری اسلامی در مصر 5- بررسی سیر و مراحل بیداری اسلامی در لیبی
1-5: سوالات تحقیق 1-5-1: سوال اصلی تحقیق: بیداری اسلامی به چه میزان در تغییر سیاسی کشورهای تونس، مصر و لیبی موثر بوده است ؟ 1-5-2: سوالات فرعی تحقیق : 1- اصول و مبانی بیداری اسلامی کدامند ؟ 2- تاریخچه جنبشها و بیداری اسلامی به چه صورت بوده است؟ 3- سیر مراحل بیداری اسلامی در تونس به چه صورت بوده است ؟ 4- سیر مراحل بیداری اسلامی در مصر به چه صورت بوده است ؟ 5- سیر مراحل بیداری اسلامی در لیبی به چه صورت بوده است ؟
1-6: روش شناسی 1-6-1: روش تحقیق این تحقیق از نوع تحقیق توصیفی (توصیفی – تحلیلی) است. در توضیح این مطلب باید گفت : در پژوهش توصیفی به معنی اخص آن، محقق الزاماً در پی کشف و توضیح روابط، همبستگیها و احتمالاً آزمودن فرضها و پیشبینی رویدادها نیست. (نادری و صیف نراقی، 40:1388) یعنی آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول به فرایندهای جاری و آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد و تمرکز آن در درجه اول به زمان حال است. هر چند غالباً رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط میشود مورد بررسی قرار میدهد. تحقیقات توصیفی از نظر شیوه نگارش و پرداختن به مسئله به دو دسته تقسیم میشود : 1- تحقیقات توصیفی محض 2- تحقیقات توصیفی تحلیلی ـ در تحقیقات توصیفی محض: محقق صرفاً به کشف و تصویرسازی ماهیت، ویژگیهای وضعیت موجود، موضوع و مساله تحقیق میپردازد. (حافظ نیا،60:1382) ـ در تحقیقات توصیفی تحلیلی: محقق علاوه بر تصویرسازی آنچه که هست، به تشریح و تبیین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مساله و ابعاد آن میپردازد. محقق برای تبیین و توجیه دلایل، نیاز به تکیهگاه استدلال محکمی دارد. این تکیهگاه از طریق جستجو در ادبیات و مباحث نظری تحقیق و تدوین گزارهها و قضایای کلیه موجود، درباره آن فراهم میشود. (حافظ نیا،61:1382) بنابر آنچه گفته شده، این تحقیق، از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی است. در این روش، هدف، توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است. در اینگونه تحقیقات پژوهشگر سعی میکند تا آنچه هست را، بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد، و نتایج عینی از موقعیت بگیرد. محقق الزاماً در پی کشف و توضیح روابط، همبستگیها و احتمالاً آزمودن فرضها، و پیش بینی رویدادها نیست، بلکه بیشتر توجه او در جهت توصیف کردن و گزارشنویسی از موقعیتها و وقایع بر اساس اطلاعات است که صرفا جنبه وصفی دارد. (اسماعیلی و بیابانگرد، 42:1382) 1-6-2 :جامعه آماری این پزوهش فاقد جامعه آماری است. 1-6-3: روش نمونهگیری در این تحقیق به واسطه لزوم عمومیت نمونه، نمونهگیری انجام نشده است و کل جامعه هدف مورد بررسی قرار گرفته است. 1-6-4: ابزار گردآوری دادهها با توجه به اینکه در این پژوهش با دادههای غیرعددی و غیرمقداری روبرو هستیم و از آنجایی که جامعه هدف قابل دسترسی نمیباشد، گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانهای میباشد، لذا در این روش ابتدا اطلاعات موجود به شیوه فیشبرداری از منابع موجود در مراکز اسناد و کتابخانهها جمعآوری و سپس جهت استنتاج نتایج از روش تحلیل کیفی و مفاهیم استفاده خواهد شد . روش و ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق اسنادی، کتابخانهای و فضای مجازی با استفاده از پایاننامهها، کتب، روزنامهها، مجلات، مقالات تحقیقی چاپ شده، پایگاههای اینترنتی و غیره میباشد. مراحل اجرای آن عبارت است از : 1 – تهیه و تکمیل طرح تحقیق. 2- شناسایی گسترده منابع ( مأخذ شناسی). 3-بررسی اجمالی منابع و تهیه سرفصلها و فهرست موضوعات و عناوین اصلی و فرعی. 4-فیشبرداری از منابع بر اساس فهرستها و سر فصلها. 5-دستهبندی و تحلیل فیشها. 6-نگارش و تدوین مطالب و دریافت نظرات اصلاحی. 1-6-5: روش تجزیه وتحلیل در این تحقیق با توجه به موضوع و اهداف مطرح شده و اینکه در این پژوهش تحلیل یک پدیده سیاسی مورد نظر بود، لذا از روش توصیفی و تحلیلی که نوعی روش تحقیق کیفی است، استفاده شده است. روش توصیفی و تحلیلی به منظور توصیف سیستماتیک موقعیت یا زمینه مورد علاقه با دقت و حفظ عینیت به کار میرود. (خاکی،233:1387) مبنا و معیار در تجزیه و تحلیل توصیفی ـ تحلیلی، مشخصاً عقل، منطق، تفکر و استدلال است، یعنی محقق با استفاده از عقل و منطق، غور و اندیشه، باید اسناد و مدارک و اطلاعات را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد و حقیقت و واقعیت را کشف، و درباره فرضیهها اظهار نظر نماید. 1-7-پیشینه تحقیق: با توجه به بررسی میدانی، کتابخانهای و اینترنتی که از منابع مختلف صورت گرفته است، کتاب، مقاله، پژوهش و پایاننامهای که موضوع آن دقیقا منطبق با عنوان تحقیق باشد، به دست نیامده است. با بررسی مطالعه تحولات کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، موضوعی که ذهن هر محققی را به خود جلب میکند، این است که این تحولات اولاً چه ماهیتی دارد و ثانیاً علت این تحولات چیست؟ در چند سال اخیر صاحبنظران در مقالات متعددی به تجزیه و تحلیل انقلاب خاورمیانه پرداختهاند. توضیح اینکه، بدیع بودن و غیرمنتظره بودن پدیده مورد نظر در موضوع تحقیق، سبب شده کمتر کتب جامع و کاملی در این خصوص یه رشته تحریر دربیاید. هر چند در این مدت (کمتر از 4 سال) گزارشها، تحلیل، گفتگوها و مقالات متعددی در این باره، هم در خارج از کشور و هم در داخل کشور، منتشر شده است، لیکن سیال بودن و در جریان بودن خود پدیده، سبب شده که آثار مرتبط با این موضوع بخش مهمی از تلاش خود را صرف توصیف و شرح وقایع رخداد کنند و در نتیجه از بار تحلیلی بحث بکاهند. در این بخش با پرداختن به خلاصه پژوهشهای مرتبط، (کتابها، مقالات و پایاننامهها) به بررسی پیشینه تحقیق پرداخته شده است.
1-7-1: کتاب : الف: یوسفی، بتول، « مبانی نظری بیداری اسلامی در قرن اخیر با تاکید بر اندیشههای مقام معظم رهبری»، چاپ اول، موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، 1391 در این کتاب نویسنده در بررسی مبانی بیداری اسلام در قدم اول، اصول کلی بیداری اسلامی را بیان نموده و سپس به بیان مبانی و اصول بیداری در میان اهل سنت و متفکران آن پرداخته و در فصل دوم جریان بیداری اسلامی شیعه با نگاهی جدید به جریان سیاسی معاصر ایران دنبال شده است. و در فصل سوم به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) در خصوص بیداری اسلامی و تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر بیداری اسلامی تبیین شده، و در فصل چهارم نیز بیداری اسلامی از منظر آیت الله سید علی خامنهای، به طور مفصل تشریح شده است . ب: دکمجیان، هرایر،« جنبشهای اسلامی معاصر در جهان عرب»، ترجمه حمید احمدی، چاپ سوم، سازمان انتشارات کیهان، 1377 نویسنده در این کتاب به تحلیل جنبشهای اسلامی در کشورهای اسلامی میپردازد و علاوه بر مباحث نظری تحلیلی، سیر تحول جنبشهای اسلامی در کشورهای اسلامی، اطلاعات گستردهای پیرامون 184 گروه اسلامگرا در جهان عرب ارائه میدهد و در بررسی علل ظهور احیاطلبی اسلامی، رستاخیز اسلامی را یک حرکت ادواری میداند که در طول تاریخ اسلامی روی داده است. وی برخلاف برخی از محققان و روزنامهنگاران غربی که از واژه بنیادگرایی به عنوان یک پدیده منفی استفاده میکنند، معتقد است که بنیادگرایی اسلامی را باید در چارچوب گفتمان گروههای اسلامی به عنوان جریانی در نظر گرفت، که به رغم خود در صدد است با توسل به اصول و منابع اولیه عقیده اسلامی، به اصلاح جامعه دست بزند. ج- پورسید، فرزاد،« بیداری اسلامی در جهان عرب»، چاپ اول، پژوهشکده مطالعات راهبردی، 1392 این کتاب هم چارچوبهای نظری تحولات جهان عرب را مدنظر دارد و هم انقلابهای عربی را به صورت موردی از جنبههای گوناگون بررسی و تجزیه و تحلیل میکند، تلفیق مطالعات نظری و موردی، جدید و به روز بودن موضوع و گروهی بودن کار، از ویژگیهای اصلی این کتاب است. د: ابراهیم، سعدالدین، «کتاب بیداری اسلامی (دلایل و ریشهها)»، مترجم کمال باغجری، موسسه فرهنگی و تحقیقات بینالمللی و ابرار معاصر تهران، چاپ اول، 1390 این کتاب که توسط مرکز پژوهشهای وحدت عربی به عنوان جامعه و حکومت در جهان عرب در اواخر دهه هشتاد انتشار یافته است، با کاویدن ریشههای پیدایش حکومتهای ملی و جوامع مدرن عربی و نیز بررسی روابط پیچیده این دو، جوانب متعدد بحران کشورهای عربی را در زمان نگارش به بهترین شکل ممکن آشکار میسازد. این کتاب با تحلیل دقیق ساختارهای سیاسی، اجتماعی و تا حدی اقتصادی بارها و بارها هشدار میدهد که استمرار این روند در یک تا دو دهه آینده به تحولاتی گسترده در جهان عرب منجر خواهد شد. ذ: فوران، جان،« نظریه پردازی انقلابها»، ترجمه فرهنگ ارشاد، چاپ پنجم، نشر نی، 1390 بخش اول کتاب، نظریهپردازی ساختاری در باب انقلاب را دنبال میکند. در بخش دوم کتاب توجه نویسندگان به مقوله کارگذاری و فرهنگ متمرکز شده است و فصل سوم به کارگذاران انقلاب، ستیز نخبگان و بسیج تودهای میپردازد و فصل چهارم افزایش جمعیت و بحرانهای سیاسی در تاریخ بررسی شده و در فصل پنجم، انقلاب در جهان واقعی و در فصول بعدی جمعیت و انقلابها، شکلگیری انقلاب و نقش فرهنگ و مطالعات فرهنگی در بازشناسی انقلاب و جامعه شناسی تطبیقی – تاریخی انقلاب اجتماعی کشورهای جهان سوم پرداخته شده است. 1 ـ 7 ـ 2: پایان نامه: ـ «علل و ریشههای انقلاب 2011 مصر» پایاننامه کارشناسی ارشد، احمد حیدرپور ملکشاه ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، سال انتشار 1391، استاد راهنما: علی کریمی حله – استاد مشاور: مهدی رهبری. در این تحقیق بر روی علل و ریشههای انقلاب مصر که به ایجاد بحثهای زیادی منجر گردیده، متمرکز شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که عوامل متعددی در به وقوع پیوستن این انقلاب سیاسی موثر بودهاند. در همین زمینه این تحقیق به این نتیجه رسیده است که از مهمترین عوامل رخ نمودن این پدیده؛ اسلامگرایی گروههای مذهبی مانند اخوانالمسلمین، دموکراسیخواهی گروههای لیبرال و شرایط اسفناک اقتصادی در میان تودههای محروم مصری بودهاند. همچنین جهانی شدن و فناوریهای ارتباطی که منجر به ایجاد شبکههای اجتماعی مجازی گشتند نیز در این رویداد قابل توجه بوده است. به علاوه؛ تاثیر بیداری اسلامی در کشور همسایه تونس و جنبش اجتماعی فراگیر، به عنوان عوامل تقویت کننده، موجب تشویق ایجاد تغییر و برانگیختن اقدام جمعی که با بسیج گسترده سیاسی همه گروههای مخالف و بیطرفی نظامیان همراه گشت، در پیروزی انقلاب نقش داشتهاند. ـ «تحولات منطقه خاورمیانه از منظر سازهانگاری(نقش هویت در حرکتهای سیاسی و اجتماعی اخیر)»پایان نامه کارشناسی ارشد، محمد ابراهیم کیابیاتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده علوم سیاسی، خرداد 91، استاد راهنما: دکتر محمد علی خسروی ـ مشاور: دکتر ارسلان قربانی. این پایان نامه از 5 فصل تشکیل شده است. در فصل اول به کلیات طرح تحقیق پرداخته شده است. در فصل دوم ادبیات و مبانی نظری پایان نامه در قالب تئوری سازهانگاری و هویت مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل سوم پیشینه تاریخی و روند تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه مورد تحقیق قرار گرفته است. در فصل چهارم عوامل موثر در شکلگیری حرکتهای سیاسی اجتماعی خاورمیانه مورد امعان نظر قرار گرفته و در فصل پنجم به نقش و تأثیر هویت در تحولات خاورمیانه پرداخته شده است. ـ «تاثیر بیداری اسلامی به تحولات دهه اخیر خاورمیانه»پایان نامه کارشناسی ارشد سید روح ا... موسوی، دانشکده باقرالعلوم (ع) دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی، سال انتشار 1391، راهنما: محمد ستوده آرانی ـ مشاور: عبدالوهاب فراتی در این تحقیق تاثیر بیداری اسلامی بر تحولات دهه اخیر خاورمیانه را در قالب نظریه پخش تبیین شده است. در این راستا، به سه رویکرد در جهان اسلام نسبت به غرب پرداخته شده است. این سه رویکرد: 1-غربگرایی2- ملیگرایی 3-اسلامگرایی.که اسلامگرایی یا همان بیداری اسلامی به سه مرحله تقسیم شده، که عبارتند از:1-مرحله فریادگری بیداری اسلامی(تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران)2 -مرحله عملگرایی بیداری اسلامی (دوره پیروزی انقلاب اسلامی ایران)3-مرحله گسترش و نفوذ بیداری اسلامی (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران) و سه حادثه که باعث رشد روند اسلامگرایی شده که عبارتند از:1-انقلاب اسلامی ایران 2-فروپاشی شوروی 3-حادثه 11سپتامبر، که در این نوشتار به مباحث پس از این حادثه تاکید شده و به تحولات سیاسی و اجتماعی مهم که در طول دهه گذشته در منطقه و ماهیت این تحولات، علل بروز و تشدید آن، نقش ایران به عنوان مبداء پخش این تحولات، بازیگران حاضر در آن و اهداف هر یک از آنها و نیز برخی موانع که سر راه بیداری اسلامی و پخش الگوی ایران قرار دارد پرداخته شده است. در پایان نتیجه گرفته شده است که تحولات اخیر در منطقه ادامه موج بیداری اسلامی از سالهای پیش است. 1 ـ 7 ـ 3: مقالات مقاله: «تحولات در جهان عرب: بهار یا خزان ؟»، (دیوید سورنسون) در این مقاله سورنسون دلایل تحولات عربی و پیامدهای آن را برای جهان عرب و ایالات متحده آمریکا بررسی میکند. سورنسون شرایط مورد نیاز برای دموکراسی را شرح داده و موانع دموکراتیزاسیون کشورهای عربی را مورد بررسی قرار میدهد و رسیدن به دموکراسی را بسیار زمانبر میداند. وی شرایط اقتصادی جامعه را در روند دموکراسی بسیار تأثیرگذار میداند و از نقش نظامیان و اسلامگرایان سخن به میان میآورد. ریچارد هاس در نوشته خود با عنوان «چگونه دومین بیداری عربی را تعبیر کنیم ؟» این تحولات را دومین بیداری عربی نامیده است. از دید او، اولین بیداری عربی حدود 75 سال قبل بر ضد اروپاییها و تحت تاثیر ناسیونالیسم عربی اتفاق افتاد. هاس مدعی است دومین بیداری عربی نه بر ضد آمریکا و اسرائیل، بلکه پدیده خانگی و داخلی، بر ضد رهبران غیر پاسخگو و سرکوبگر میباشد. آتول آنجا، در مقاله خود به موضوع اعتراضهای جهان عرب پرداخته و به شباهتهای این اعتراضها اشاره دارد وی مدعی است تحولات دنیای عرب سه ویژگی مشترک دارد که عبارتند از : الف) این تحولات به رهبری جوانان اتفاق افتاد. ب) از لحاظ روش و تاکتیک عمدتآً صلحآمیز بود. و ج) از لحاظ تقاضا به دنبال دمکراسی، قانونگرایی، دسترسی به حقوق شهروندی و احترام به حقوق بشر میباشد. از مقالات فارسی نگاشته شده، میتوان به مقاله حسین دهشیار با عنوان«بهار عرب: شورش بر مدرنیته وارداتی»اشاره کرد، دهشیار با اتخاذ رویکرد تاریخی سعی در تحلیل وقایع جهان عرب مینماید و چنین نتیجهگیری میکند که ناتوانی دولتهای عربی در ایجاد محیط انسانی برای زیست تودهها در دورههای مختلف تاریخی، وابستگی سنگین آنها به قدرتهای غربی، نقش کارساز کشورهای بزرگ در سمتوسو دادن به سیاستهای رهبران عرب، دامنهدار بودن فقر اقتصادی، شکافهای روزافزون طبقاتی و گسترش زیانبار فرهنگ غربی، از جمله عوامل حضور مردم در صحنه است. و مقالعات متعددی که در ارتباط با موضوع چاپ شده که به تعدادی از آنها اشاره میشود: مقاله: «تحلیل سازهانگارانه از نقش آموزههای اسلامی در تحولات انقلابی مصر»، محققین:سید محمد موسوی(دانشیار دانشگاه پیامنور زنجان) و سید محمدرضا موسوی (دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقهای دانشگاه علامه طباطبائی)، دوفصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، سال دوم، شماره 5و6، تابستان 92. مقاله: «تبیین قیامهای اسلامی در کشورهای عربی ازمنظر تئوری انقلابهای اجتماعی جان فوران»، نورالدین اکبری کریمآبادی، (کارشناس ارشد علوم سیاسی)، فصلنامه پانزده خرداد، دوره سوم، سال نهم، شماره 29، پاییز 90. مقاله: «مبانی جنبشهای اسلامگرایانه : نظریات و دیدگاهها» محققین: دکتر عباس صالحی نجفآبادی و دکتر علی رضایی (استادیار روابط بینالملل دانشگاه آزاد واحد همدان). مقاله: «مفهوم بیداری اسلامی و ریشههای آن از نگاه مقام معظم رهبری ((مدظله العالی))»، محقق: اللهکرم، مشتاقی (دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا)، دانشکده روابط بینالملل، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... العظمی سیدعلی خامنهای (مدظله العالی)، موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی. مقاله: «ارکان اصلی جنبش بیداری اسلامی و تاثیر آن در شکل تمدن اسلامی»، محقق: مهدی مجرحسنی (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی موسسه آموزشی)، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... العظمی سیدعلی خامنهای (مد ظله العالی)، موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی. مقاله: «بررسی تاثیر مولفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بر جنبش بیداری اسلامی خاورمیانه (با تاکید بر رویکرد سازهانگاری)» محقق: علیرضا سمیعی اصفهانی (استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه دولتی یاسوج) وعبدالرضا فتحی مظفری (کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه دولتی یاسوج)، فصلنامه مطالعات جهان اسلام، دوره 2، شماره 1، بهار 1392 مقاله:«انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی (تاثیر گذاری و نمونهها)»، محقق: مرتضی شیرودی ( عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیات اسلامی)، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، سال پنجم، شماره 16، بهار 1388. مقاله: «امواج بیداری اسلامی در گذر زمان»،(محمد عبدالهی)، سایت خبرگزاری فارس درج در تاریخ 14/10/92 قابل مشاهده در: www.farsnews.com مقاله: «بیداری اسلامی، زمینهها و پیامدها»، (عباس موسوی هاشمی)، قابل مشاهده در سایت راسخون: www.rasekhoon. Net مقاله: «سیر تاریخی جنبشهای اسلامی» قابل مشاهده در: Http://www.jonbeshbidari. Blogfa.Com/page /8 مقاله: «بیداری اسلامی و تغییر رژیمهای عربی، عوامل، زمینهها» محقق: علی آدمی ( استادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه علّامه طباطبائی) و مهدی یزدانپناه (دانشجوی کارشناسی ارشد واحد تهران مرکز) و عادل جهانخواه (دانشجوی کارشناسی ارشد وزارت امور خارجه)، فصلنامه مطالعات راهبردی. سال پانزدهم، بهار (1391)، شماره مسلسل 55. مقاله: «تحلیل تحولات کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا از منظر نظریه سازهانگاری» محقق دکتر نورالدین اکبری کریمآبادی ( کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس)، فصلنامه علوم اجتماعی – ( 1391) شماره 59 – بهمن ماه. مقاله: «تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا، ریشهها و پیامدهای متفاوت» محقق:سید امیر نیا کوئی ( استادیار علوم سیاسی دانشگاه گیلان)، فصلنامه روابط خارجی – سال سوم، شماره چهارم، زمستان 1390. مقاله: «تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر جنبش بیداری اسلامی شمال آفریقا (2012 -2010)، مطالعه موردی کشورهای تونس، مصر و لیبی» محققین: کیامرث جهانگیر ( استاد یار گروه علوم سیاسی، دانشگاه تهران و مرتضی اسماعیلی ( دانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشگاه تهران، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی. دوره 23 – شماره 1، بهار 92. 1-8: محدودیتهای تحقیق 1- بدیع بودن و سیال بودن رخدادهای مربوط به موضوع تحقیق. 2- عدم دسترسی به کتب مرجع. 3- پراکندگی منابع و عدم دسترسی آسان به منابع. 4- عدم دسترسی مستقیم بستر محل اتفاقات و رویدادها. 5- عدم تسلط به زبانهای خارجی (عربی و انگلیسی). 6- زمان محدود برای انجام این پژوهش. 1-9: تعریف مفاهیم تعریف بیداری بیداری از واژگان فارسی است که مرادف واژههای «یقظه» «بصیرت» و علم و معرفت در زبان عربی به کار برده میشود.در عرف عام به حالتی اطلاق میشود که قدرت درک و انتخاب را به انسان میدهد. از اینرو این واژه گاهی ناظر به بیداری ظاهری است وگاهی به بیداری باطنی. بیدار ظاهری؛ به کس و کسانی اطلاق میشود که فعالیتهای فیزیکی آگاهانه انجام میدهد، مثلا میخورد، میآشامد، میشنود، میبیند، مطالعه میکند، رانندگی میکند و غیره اما افق دید این فعالیتها فقط در ماده و مادیات محدود و محصور است. «یَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُون» (الروم/7) درعرف عام این گونه افراد مصداق انسان هستند، و در جامعه انسانی زندگی میکنند، اما به بیداری انسانی نرسیدهاند، زیرا اینگونه فعالیتها هرچند برای بقا و تداوم حیات لازم است، اما کافی نیست. بیداری باطنی، بینش و افق دیدشان، فراتر از کرانههای مادی در حرکت است. هرچند از دنیا و مادیات استفاده میکنند، اما آن را معبر و پلی میداند برای پر کشیدن به کرانههای انسانی و معنوی. بیداری قسم دوم؛ شامل کسانی میشود که با تعقل، تدبر، تفکر از اثر به موثر، از مخلوق به خالق و... میرسند. به گفته شاعر: برگ در ختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتری است معرفت کردگار یعنی فقط نگاه نمیکند، بلکه نگاه میکند و میبیند، میشنود و میاندیشد، ...که در تفکر اسلامی و قرآنی؛ آن را بصیر، و در فارسی بیدار نام میگذارند. رسالت را که این رساله بدوش میکشد، بازکاوی بیداری قسم دوم است. در لغتنامه دهخدا درباره تعریف واژه بیداری دو معنا آمده است 1- عمل بیدار بودن یقظه مقابل خواب. 2 – هوشیاری و آگاهی. به معنای فعال شدن هوش (آگاهی) به کار میرود و اسلامی منسوب به اسلام آنچه از تمدن و فرهنگ و جز آنکه منسوب به اسلام باشد. تعریف بیداری اسلامی بیداری به معنای حیات و زندگی است و همچنین به معنای فعّالشدن هوش (آگاهی) بهکارمیرود. و اسلامی، به مفهوم تبعیت و پیروی از آموزههای اسلامی است. درنتیجه، بیداری اسلامی به معنای حیات برتر (برین) و تلاش برای دستیابی به آن است. و این حیات، تنها از دین، قابل دریافت است. به سخن دیگر، بیداری اسلامی زنده شدن دوباره در پرتو اسلام اصیل است که در پناه آن، استقلال، عدالت و همه آموزهها و ارزشهای متعالی الهی، بار دیگر زنده میشوند یا حیات مییابند. (شیرودی، بیتا، 92:1385) بیداری اسلامی پدیدهای اجتماعی است، که به معنای بازگشت بیداری مسلمانان و احیای اسلامی بوده و بیشتر توسط مصلحان مسلمان تعریف شده و در علوم اجتماعی چندان مورد کاوش واقع نشده است. یکی از محورهای اساسی بیداری اسلامی بازگشت مسلمانان به هویت اسلامی است. در برخی از منابع آن را مترادف احیای اسلامی و در برخی دیگر، آن را بیداری مسلمانان میدانند. (نوری،522:1376) بیداریاسلامی دارایریشهایدیرینهبوده، و در ارتباط مفهومیبامقولههاییماننداصلاحدینی،احیاگریدینی،اسلامگراییومانندآنمیباشد. درزبانعربیمعاصر نیزباتعابیرگوناگونیمانندالصحوة الاسلامیة، البعث الاسلامی، التیار الاسلامی، الحرکة الاسلامیة و سرانجام الیقظة الاسلامیة ویادرپیوندبابرخیازاینمفاهیمازآنیادشدهاست. (عمر، 67:142) دربرخیازمنابعآنرامترادفاحیایاسلامی و دربرخیدیگر، آن رابیداریمسلمانانمیدانند. (نوری،588:1376) چنانکه قرضاوی آن را بازگشت آگاهی وبیداری دانسته است. (قرضاوی، 11:1408) برخینیزآنراپدیدهایاجتماعیمیدانندکهبهمعنایبازگشتبیداریو هوشیاریامتاسلامیاستتابهخودباوریرسیدهو بهدینوکرامتواستقلالسیاسی، اقتصادیو فکریخودمباهاتکرده،و درراستایایفاینقشطبیعیخودبهعنوانبهترینامتتلاشکنند. (القظان،371:1384) درباره بیداریاسلامی،مانندبسیاریدیگرازمفاهیمجدید،تعریفیموردتوافق و یکسانیوجودنداردودرواقع اندیشمندان تلاش نمودهاند از منظر و دیدگاه و دریافتهایی که داشتهاند، آن را تعریف و تفسیر نمایند. بنابراین بیشتر تعاریفیکهازبیداریاسلامی پدید آمده ازسویاندیشمندانمسلمانی بودهکهدغدغهبیدارگریداشتهاند. در این بینصاحبنظرانعلوماجتماعیوجامعهشناسانکمتر بهاینحوزهپرداختهاند. به طور طبیعی علت این امر را میتوان در در عدم شناخت مناسب وکامل آنان از اسلام، فرهنگ اسلامی وجوامع مسلمان دانست. « البتهفهمدرستبیداریاسلامینیازمندآگاهیمناسبیازآموزههایاسلامیودرکیدرونیازجامعه مسلمانانوبسیاری ازعوامل دیگراستوبهنظرمیرسدنظریههایموجود جامعهشناسیدرحوزه جنبشهایاجتماعیظرفیتتئوریکوکارآمدیلازمرابرایتبیینوتفسیربیداریاسلامیندارند.» (الویری،11:1390) نکتهای که متفکر معاصر استاد مطهری در گذشته به آن اشاره داشتهاند «اگر بخواهیم درباره اسلام و مقتضیات زمان قضاوت کنیم تنها راه این است که با معارف اسلامی آشنا شویم و روح قوانین اسلامی را درک کنیم وسیستم خاص قانونگذاری اسلامی را بشناسیم تا روشن شود که آیا اسلام رنگ یک قرن معین و عصر مشخص دارد و یا از مافوق قرون و اعصار وظیفه رهبری و هدایت و سوق دادن بشر را به سوی تکامل بر عهده گرفته است؟» (مطهری،10:1362) دراین میان برخی ازجامعهشناسانکهبهبررسیبیداریاسلامیوحرکتهایاصلاحدینیپرداختهاند، بهاینموضوع اشارهکردهاند: «این که آیا احیاگری اسلامی حتی در بنیادگرایانهترین اشکال آن تنها میباید به عنوان تجدید عقاید و اندیشههای سنتی در نظر گرفته شود قابل تردید است. آنچه رخ داده است، چیزی پیچیدهتر است. آداب و شیوههای زندگی سنتی احیاء گردیدهاند، اما با علایقی همراهند که خاص دوران مدرن است.»(گیدنز،408:1993) آنچه دراین میان امر را پیچیدهتر ساخته، ماهیت بیداری اسلامی در زمان کنونی است که از یکسو ریشه در مبانی دینی و تجدید ارزشهای اسلامی داشته و از سوی دیگر با رهیافتهای عصری و به تعبیر استاد مطهری مقتضیات زمان از جهات مختلف هماهنگی نشان میدهد. در حقیقت شناخت صحیح بیداری اسلامی نیازمند درک درست از ماهیت دین و نقش فردی و اجتماعی آن و از سوی دیگر نیاز به بررسی جامعهشناختی دارد و به همین دلیل تبیین کاملی از آن پدید نیامده است. «اکثر نظریههای موجود در فضایی شکل گرفته است که برای دین نقش برجستهای در تحولات اجتماعی در نظر گرفته نشده بود و دین یک امر حاشیهای به حساب میآمد. جامعهشناسان جدید از جمله گیدنز، به این موضوع توجه کردهاند. وی آموزههای دینی را در کنار تلاش برای ابراز هویت در احیاگری دینی معاصر مؤثر میداند. به اعتقاد او در میان جامعهشناسان معاصر تنها ماکس وبر بود که میتوانست حدس بزند یک نظام دینی سنتی مانند اسلام ممکن است تجدید حیات پیدا کند و پیروانش به دنبال آن، حرکتی نو را آغاز کنند.» (الویری، 11:1390) تردیدی نیست که مطالعات موردی در جوامع اسلامی و مراکز تحقیقی به ویژه توسط جامعهشناسان مسلمان میتواند موجب تولید نظریههایی در این حوزه مهم شده و باب گستردهتری را دراین زمینه بگشاید. در واقع، بیداری یا احیاگری اسلامی نوعیاصلاحگری دینی است، البته نه آن اصلاح دینی اتفاق افتاده در غرب. در اصلاح دینی به معنای غربی، دین به گونهای دستخوش تغییر و تبدیل قرار میگیرد و در پی آن، جامعه، دینی نمیشود بلکه دین به قلمرو شخصی رانده میشود و در این صورت، دین از عرصه حیات اجتماعی بیرون میرود، اما بیداری و احیاگری اسلامی، زنده داشتن انسان و حیات اجتماعی بر مبنای دین و به شیوه دینی است و به همین دلیل، باید غبار از سیمای دین زدوده شود و صورت و سیرت دین هویدا گردد که در نتیجه این اقدام، دین به عرصه حیات آدمی باز میگردد. به سخنی دیگر، بیداری اسلامی مهجوریتزدایی از دین یا بازپیرایی و واخوانی گزارهها و آموزههای اسلامی از اجمال و ابهاماتی است که بر سیمای دین نشسته است. بیداری اسلامی علی رغم تنوع گرایشها و زیرمجموعههای متفاوت، پیام واحدی به تاریخ، مخابره میکند که مضمون آن، این است که: ما دوباره برگشتیم تا دین را به عرصه زندگی فردی و بیشتر اجتماعی انسان بازگردانیم. این احساس و خودآگاهی، ترکیبی از دو حالت شرمندگی و عزم بازگشت به ارزشهای ناب و راستین گذشته دارد. شرمندگی در برابر عزتی که زمانی آن را در اختیار داشته و امروز مسلمین، فاقد آنند و دوم، بازگشت به اسلام به این معنا که عقبافتادگی ما ناشی از دور شدن از اسلام است. اگر بخواهیم دو عنصرشرمندگی و بازگشت را در یک عبارت، جمعبندی کنیم، میگوییم معنا و پیام بیداری اسلامی این است که به اسلام با همه جامعیت آن و با همه ابعادش بازگردیم تا عزت گذشته خویش را باز یابیم و یا به عزت بر باد رفته خویش دست یابیم. همانگونه که از معنایی که از بیداری اسلامی کردیم، هویداست، مراد از کلمه بازگشت، سیر ارتجاعی و معکوس در تاریخ نیست. یعنی مراد از بازگشت، بازگشت به گذشته و سیر قهقرایی در تاریخ نخواهد بود. بلکه منظور، بازگشت به اسلام، و توبه از کمتوجهی به اسلام و یا جبران عمل نکردن کامل به دین نبوی است. یعنی بیداری اسلامی مترادف است با این سخن که ما فاصله عظیمی در عقیده، اخلاق و عمل اجتماعی از مفاهیم و ارزشهای اسلامی گرفتهایم و برای جبران کوتاهیهای چند قرن اخیر، باید تلاش کنیم. مقام معظم رهبری در تعریف بیداری اسلامی میفرمایند:« بیداری اسلامی یعنی حالت برانگیختگی و آگاهی در امّت اسلامی که اکنون به تحولی بزرگ در میان ملتهای این منطقه انجامیده و قیامها و انقلابهایی را پدید آورده که هرگز در محاسبهی شیاطین مسلّط منطقهای و بینالمللی نمیگنجید؛ خیزشهای عظیمی که حصارهای استبداد و استکبار را ویران و قوای نگهبان آنها را مغلوب و مقهور ساخته است». (آیت الله خامنهای،1390) به بیان دیگر، بیداری اسلامی زنده شدن دوباره در پرتو اسلام اصیل و تجدید حیات اسلام، معنا میدهد که در پناه آن، استقلال،عدالت و همه آموزهها و ارزشهای متعالی الهی، بار دیگر زنده میشود و یا حیات مییابد. جنبشهای اسلامی: حرکتهای اصلاحطلبانه مردمی و سازمان یافته خواهان تغییر وضعی مطلوب، مطابق با احکام و دستورات اسلام، در ابعاد فکری، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی، از طریق شیوههای مسالمتآمیز در جوامع اسلامی هستند. گفتنی است اراده و اعمال اصلاحی، متضمن برخوردهای مختلفی میان مسلمانان اصلاحطلب و دیگران، در اشکال مختلف دولتی و غیر دولتی، در حوزههای ملی و فراملی است.(امیری،13:1388) انقلاب: انقلاب بهعنوان «تلاشهای خشونتآمیز موفق و ناموفق به منظور ایجاد جامعهای آرمانی»، «هر نوع توسل به خشونت در درون یک نظم سیاسی برای جایگزینی قانون اساسی، حکام یا سیاستهای آنان با مصادیقی برتر»، «تغییر ناگهانی که در هر نظم اجتماعی، نهادی و سیاسی مستقر، تحت تأثیر نیروهای معمولا متشکل و برتر از نیروهای حافظ نظم موجود، و نه در جهت جابهجایی افراد، بلکه با هدف ایجاد یک نظام جدید، به وقوع میپیوندد». (آقا بخشی، 313:1383) ولی تعریف جامعی که بتوان از انقلاب ارائه نمود عبارت است از: «انقلاب به آن پدیدهی اجتماعی گفته میشود که منجر به تغییر و تحول بنیادین و اساسی در زمینههای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ایدئولوژیکی یک جامعه با مشارکت مردم همراه با خشونت گردد.»(همان،37) بهار عربی: عنوان بهار عربی را عموما رسانههای غربی به کار گرفتند، که با الهام از «بهار پراگ» یعنی دوره کوتاه آزادیهای فردی و اجتماعی در کشور چک و اسلواکی در سال 1968 بود. این مفهوم به صورت سنتی سه ویزگی را به اعتراضات و قیامهای کشورهای اسلامی نسبت میداد : 1 ـ کوتاه بودن دوران این قیامها و خیزشها. 2 ـ گرایش این قیامها و خیزشها به آزادیهای غربی و نظام لیبرال و دموکراسی. 3 ـ نفی ماهیت دینی و اسلامی و تلاش برای مصادره قیامها. سازهانگاری: با تاکید بر برساخته بودن واقعیت و نقش تعامل اجتماعی در شکلگیری، حفظ و تغییر هویتها توجه خاصی به انگار و هویت میکند. (واعظی 314:1389) تغییر سیاسی : تغییر در تعریف عبارتست از حرکت از یک وضعیت به وضعیت دیگر. در فرهنگ لغات فارسی تغییر چنین تعریف شده است: «دگرگون کردن چیزی را، به شکل حالت دیگر در آوردن. و سیاست به معنی اداره کردن امور مملکت، اصلاح خلق و غیره تعریف شده است. بنابراین تغییر سیاسی در این پژوهش، منظور سقوط و جابجائی قدرت در رژیمهای عربی، در پی دگرگونی و تحولات اخیر در کشورهای عربی شمال آفریقا و جایگزین شدن نظامهای جدید میباشد. جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |