به روز ترین مرجع فایل های فروشگاهی

امروز پنجشنبه 03 مهر 1399
1 نفر آنلاين
تبلیغات
    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
جستجو
موضوعات
    علوم انسانی
    فنی و مهندسی
    نمونه سوالات
    پزشکی
    کسب و کار
    فیزیک
    سرگرمی
    آشپزی
    غیره
    تاریخ و باستان شناسی
عضویت / ورود

    عضو شويد

    نام کاربری :
    رمز عبور :

    فراموشی رمز عبور؟

    عضویت سریع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آرشیو
آمار و اطلاعات
    بازديد امروز : 126
    ورودي امروز گوگل : 0
    افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا : 2
    اي پي : 34.205.93.2
    مرورگر :
    سيستم عامل :
    امروز : پنجشنبه 03 مهر 1399
کدهای اختصاصی

تبلیغات

بررسی فقهی و حقوقی وقف اوراق بهادار بازار بورسword

بررسی فقهی و حقوقی وقف اوراق بهادار بازار بورسword
بررسی فقهی و حقوقی وقف اوراق بهادار بازار بورسword

بررسی فقهی و حقوقی وقف اوراق بهادار بازار بورسword

فهرست مطالب

چکیده. ‌1

مقدمه. 2

1-بیان مساله. 3

2- سوالات تحقیق. 4

3-فرضیه های تحقیق. 4

4-اهداف تحقیق. 5

5-روش تحقیق. 5

فصل اول: مفاهیم و مبانی. 6

مبحث اول: تعاریف و ویژگی‌ها. 7

گفتار اول: تعریف وقف. 7

بند یک: تعریف وقف در لغت. 7

بند دوم: تعریف وقف در فقه امامیه. 8

بند سوم: تعریف وقف در حقوق ایران. 10

الف: تعریف وقف در حقوق ایران. 10

ب: تاریخچه قانونگذاری نهاد وقف در ایران. 11

گفتار دوم: ویژگی ها و انواع وقف. 13

بند اول: ویژگی‌های وقف. 13

الف: حبس کامل. 14

ب: دوام وقف (تأیید). 14

ج: تسبیل منفعت. 14

بند دوم: انواع وقف. 15

الف: تقسیم وقف به اعتبار موقوف علیهم. 15

ب: تقسیم وقف به اعتبار نوع استفاده از مال موقوفه. 15

ج: تقسیم وقف به اعتبار نوع مدیریت موقوفه. 15

گفتار سوم: تعریف و تاریخچه اوراق بهادار. 16

بند یک: مفهوم اوراق بهادار. 16

بند دوم: تاریخچه بازار بورس اوراق بهادار. 18

مبحث دوم: مبانی. 20

گفتار اول: مبانی وقف. 20

گفتار دوم: مبانی اوراق بهادار. 23

فصل دوم: شرایط و شخصیت حقوقی وقف. 25

مبحث اول: عمل حقوقی منشأ وقف. 26

مبحث دوم: شرایط صحت وقف. 28

گفتار اول: شرایط انعقاد وقف. 29

بند اول: تراضی. 29

بند دوم: قبض. 29

بند سوم: جهت مشروع. 30

گفتار دوم: شرایط واقف و موقوف علیه. 31

بند اول: واقف. 31

بند دوم: موقوف علیه. 32

گفتار سوم: شرایط مال موقوفه. 32

بند اول: تعریف مال و مالیت. 32

بند دوم: شرایط مال موقوفه در فقه شیعه و فروعات آن. 37

الف)شرایط مال موقوفه در فقه شیعه. 37

ب)وقف کلی. 39

ج)وقف منفعت. 40

د)وقف دین. 40

ه)وقف مالیت و وقف پول. 41

ی)وقف مال مشاع. 44

بند سوم: شرایط مال موقوفه در حقوق ایران. 45

مبحث سوم:شخصیت حقوقی وقف. 47

گفتار اول: تعریف شخصیت حقوقی. 47

گفتاردوم: شخصیت حقوقی در فقه شیعه. 48

گفتار سوم: شخصیت حقوقی وقف در فقه شیعه. 51

گفتار چهارم: شخصیت حقوقی وقف در حقوق ایران. 52

مبحث چهارم: شرایط اداره، تبدیل و پایان وقف. 56

گفتار اول: اداره وقف. 56

گفتار دوم: فروش و استبدال مال موقوفه. 57

گفتار سوم: پایان وقف. 59

فصل سوم: امکان سنجی وقف اوراق بهادار. 61

مبحث اول: سهام. 62

گفتار اول: تعریف و ماهیت حقوقی سهام. 62

گفتار دوم:امکان سنجی وقف سهام. 65

بند اول: مبانی موجود جواز وقف سهام. 65

بند دوم: مبنای پیشنهادی جواز وقف سهام. 68

گفتار سوم: رویه فعلی وقف سهام. 72

گفتار چهارم: اداره سهام موقوفه. 73

مبحث دوم: قرارداد آتی. 75

گفتار اول: تعریف قرارداد آتی. 76

گفتار دوم: تعریف قراردادهای آتی سهام. 76

گفتار سوم: امکان سنجی وقف قرارداد آتی سهام. 77

مبحث سوم: قرارداد اختیار معامله. 80

گفتار اول: تعریف قرارداد اختیار معامله. 80

گفتار دوم: وقف اوراق اختیار معامله سهام. 81

مبحث چهارم: اوراق مشارکت. 81

گفتار اول: تعریف اوراق مشارکت. 82

گفتار دوم: امکان سنجی وقف اوراق مشارکت. 84

مبحث پنجم: اوراق صکوک. 86

گفتار اول: تعریف صکوک. 86

گفتار دوم: صکوک اجاره. 89

بند یک: تعریف صکوک اجاره. 89

بند دوم: امکان سنجی وقف صکوک اجاره. 90

گفتار سوم: صکوک مرابحه. 91

بند یک:تعریف اوراق مرابحه. 91

بند دوم:امکان سنجی وقف اوراق مرابحه. 92

نتیجه گیری. 94

فهرست منابع. 97

 چکیده

وقف از جمله مهمترین و مترقی ترین سنتهای نظام اسلامی است که نخستین انگیزههای واقفان برای مبادرت به وقف، نابودی فقر و محرومیت از جامعه مسلمین بوده است. نهاد وقف در گذر تاریخ با آسیب‌های جدی روبرو گردیده که منتج به عدم اثربخشی و کارایی موقوفات شده است. در وضعیت کنونی جامعه که موارد مهمی از قبیل گسترش اشتغال و ریشه کن شدن فقر به عنوان پاره ای از مسائل موجود اقتصادی مطرح می‌باشد، گسترش فعالیت های خداپسندانه مانند وقف، می‌تواند کمک شایانی در نیل به این اهداف داشته باشند‌. از این رو بررسی موضوعاتی همچون وقف اوراق بهادار و تلاش در جهت اجرایی کردن آن، می‌تواند گام بزرگی در رسیدن به این هدف بزرگ باشد‌. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که وقف پول و اوراق بهادار با توجه به راهکار های پیشنهاد شده قابل اجرا است و با موازین شرعی منافات ندارد و اگر در حوزه ی اقتصاد اسلامی، وقف اوراق بهادار بازار بورسی به عنوان یک ابزار مالی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند به عنوان منبعی برای افزایش سرمایه گذاری در قالب انواع عقود اسلامی و قانونی تلقی شود و موجب گسترش اشتغال در جامعه گردد.به عبارتی؛ امروزه اموال از قالب هاي سنتي فراتر رفته و شاهد شناسايي اموال جديدي همانند اموال فكري و اوراق بهادار هستيم. سوال اصلي كه در اين زمينه مطرح مي شود اين است كه آيا با توجه به مباني فقهي-حقوقي نهاد وقف، وقف اوراق بهادار امكانپذير است؟ در صورتي كه پاسخ مثبت باشد، كداميك از اوراق بهادار داراي ويژگي هاي لازم مال موقوفه مي باشند؟ به نظر مي رسد با توجه به حديث نبوي «حَبّسِ الْأَصْلَ وَ سَبّلِ الثَّمَرَه» و استفاده از واژه اصل و نه عين، وقف اموالي كه قالب سنتي عين را نيز ندارند، امكانپذير است. در ميان انواع مختلف اوراق بهادار، سهام تنها برگه بهاداري است كه با توجه به هدف و مبناي وقف، شرايط مال قابل وقف را دارا مي باشد. امكان وقف اين برگه بهادار با توجه به مفهوم ماليت و قصد واقف از وقف آن قابل تأييد است.

واژگان کلیدی: وقف، اوراق بهادار، سهام، بازار بورس ، فقه وحقوق

 مقدمه

سنت حسنه وقف همواره از جمله مباحث ثابت در کتب فقهی بوده و در طول سالیان متمادی منشاء اثرات بسیار ارزشمندی در عرصه های مختلف اجتماع بوده است، اگرچه اصل موضوع وقف مورد پذیرش بیشتر جوامع بوده لیکن امروزه از مهمترین مسایل ، اختلاف در حوزه اموال وقفی است که ضرورت بازنگری در مسایل فقهی-حقوقی و اقتصادی آن برکسی پوشیده نیست.از سوی دیگر،تعریف ارایـه شـده از سوی فقها و اندیشمندان شیعی و به پیروی از آنها در قانون مدنی از وقف مبنی بر« حبس عین مال » موجب شده است تا موضوع منحصر در اعیان شود، لیـکن با لحـاظ تحـولات اقـتصادی و اینکه امـروزه در عرصه‎های اقتـصادی، مـال معـانی بسـیار گسـترده‎تر از آنچه پیـش از این می‎دانسـتیم یافته است با چنین هدفی می توان اذعان داشت تحدید وقف به اعیان قابل بازنگری است.شایان ذکر است که دو عنصر زمان و مکان همواره مطمح نظر فقها و اندیشمندان اسلامی بوده و لحاظ همین دو عنصر موجبات تغییر در اصل یا موضوع حکم را در پی داشته است.و از طرفی، نیاز، در طول زندگی بشر موجب تحرک و پیشرفت انسان ها شده است. همواره تنش برای رفع یک نیاز و یا حل یک مساله و یا رد کردن یک مانع او را به سوی خلاقیت و نوآوری برای روش ها و ابزارهای جدید سوق داده است. از طرف دیگر روح برتری طلبی و آرمانی انسان همواره او را به خلق روش‌هایی برای ارتقای کارایی و بهره‌وری تحریک می‌نماید.

امروزه روش تامین مالی با نرخ بهره ثابت در نظام مالی سرمایه داری رایج است و در سطح بسیار گسترده ای از ابزارهای بدهی تامین مالی که مهمترین آن، اوراق قرضه است، استفاده می شود. استفاده از این ابزار در نظام مالی اسلامی ربوی بوده و مردود شمرده شده است. قانون اسلام (شریعت)، مسلمانان را از دریافت و پرداخت ربا منع نموده است. بنابراین در کشورهایی که جمعیت مسلمان زیادی دارند، استفاده از ابزارهای مالی متعارف مانند انواع اوراق قرضه، چندان کاربرد، کارایی و مقبولیتی ندارد. با این حال دولت ها و شرکت های اسلامی و یا شرکت های غیر اسلامی فعال در کشورهای اسلامی که بدنبال تامین مالی و مدیریت بدهی خود هستند نیازمند یافتن جایگزین هایی مطابق با اصول اسلامی می باشند.بنابراین با توجه به اینکه،وقف از جمله نهادهای حقوقی و اقتصادی مهم به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد با توجه به مقتضیات زمان و مکان، شرایط و اوضاع و احوال روز باید در تعاریف و مصادیق و همچنین، قوانین موضوعه راجع به آن، بازنگری لازم صورت گیرد که بدین‌وسیله بتوان پیرامون مسائل مستحدثه‌ای همچون وقف پول و اوراق بهادار نظیر سهام شرکت‌ها و ابدال و استبدال در خصوص موقوفات مخروبه یا مشرف به خرابی و یا از حیز انتفاع خارج شده و تبدیل آن به سهام و... ارائه طریق کرد.در این پژوهش سعی کرده ایم که امکان سنجی این مهم را با توجه به دلایل فقهی و حقوقی بررسی کنیم.

1- بیان مساله

نهادوقفازپیشینهتاریخیغنیبرخورداراست. دردینمبیناسلامهموارهتشویقبهعملخیردراولویتبوده ودراینمیانوقفبهعنواننمونهبارزعملصالحیشناختهشدهاستکهنهتنهادرزمانحیاتواقف،بلکه حتیپسازمرگوينیزبراياوخیربهدنبالخواهدداشت.

امروزهوقفدرکشورهايپیشرفتهجهانهمچونسایرنهادهايمالیروزبهروزگستردهشدهوراهیدرجهت تحققاهدافخیراجتماعیمهیاساختهاست. امادربرخیازکشورهاياسلامی،رواجتفسیريکهعینبودنمال موقوفهراازشرایطاساسیمالموقوفهمیداندسببشدهتانهادوقفبامحدودیتهاییروبهروشود. ایندر حالیاستکهامروزهشاهدآنهستیمکهدیگراموالوثروتهايموجوددرجامعهبهملکویاطلامحدود نبودهوقالبهايگوناگونییافتهاست. فهمعرفنیزازمالتغییرکردهوحتیدربسیاريازمواردشاهد شناساییاموالجدیديهستیمکهحتیدرگذشتهموجودنبودهولیامروزهازحمایتقانونگذاربرخورداراست و اوراقبهاداریکیازاقسامایننوعاموالمیباشد. اوراقبهاداردربازاربورساوراقبهادارمبادلهمیشوند. بهدلیلمزایايگستردهايکهاینبازارداشتهوسودي کهبهسرمایهگذارآنتعلقمیگیرد،شاهدآنهستیمکهافراد،بخشیازداراییخودرادراینبازارسرمایه گذاريمیکنند. درواقعامروزهدیگرداراییافرادبرخلافگذشته،بهزمینوطلامحدودنمیشودوچهبسا ممکناستبخشاعظمداراییفرددرقالباوراقبهادارباشد. باتوجهبهگسترشبازاربورسوافزایشروزبه روزسرمایهگذاريدراینبازار،اینسؤالمطرحشدهاستکهآیاممکناستتاشخصقسمتیازداراییخود راکهدرقالباوراقبهاداراستوقفکند؟درگذشتهموردقالبوقفازداراییفردخیر،زمینبودهاستاما چنانچهگفتیمامروزهاموال،انواعگوناگونیپیداکردهاستواوراقبهاداربخشاصلیازداراییبسیاريازافراد، بهخصوصدرشهرهايبزرگوپیشرفتهراتشکیلمیدهد. درنتیجهبررسیوقفاوراقبهادارویافتنپاسخی برايسوالمذکورضرورتدارد. اینمسألهسببشدهاستتاکمیتهفقهیبورساوراقبهادارتهراننیزبهبررسیامکانسنجیوقفسهامبهعنوان غالبترینورقهبهادارموردمعاملهدر



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



بازدید : 140 | تاریخ : یکشنبه 31 ارديبهشت 1396 زمان : 12:26 | موضوع : علوم انسانی , | نظرات شما []

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی