به روز ترین مرجع فایل های فروشگاهی

امروز سه شنبه 04 مهر 1402
1 نفر آنلاين
جستجو
موضوعات
    علوم انسانی
    فنی و مهندسی
    نمونه سوالات
    علوم پایه
    پزشکی
    کسب و کار
    فیزیک
    سرگرمی
    آشپزی
    غیره
    تاریخ و باستان شناسی
    کامپیوتر
عضویت / ورود

    عضو شويد


    فراموشی رمز عبور؟

    عضویت سریع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد
آرشیو
آمار و اطلاعات
    بازديد امروز : 1
    ورودي امروز گوگل : 0
    افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا : 2
    اي پي : 3.236.237.61
    مرورگر :
    سيستم عامل :
    امروز : سه شنبه 04 مهر 1402
کدهای اختصاصی

تبلیغات

مسئولیّت حقوقی دولت در جبران خسارت واردهبه دانش‌آموزانword

مسئولیّت حقوقی دولت در جبران خسارت واردهبه دانش‌آموزانword
مسئولیّت حقوقی دولت در جبران خسارت واردهبه دانش‌آموزانword

مسئولیّت حقوقی دولت در جبران خسارت واردهبه دانش‌آموزانword

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده.................................................. 1

مقدمه ................................................. 2

الف) بیان موضوع تحقیق ................................... 2

ب) پیشینه تحقیق ......................................... 3

ج) اهمیّت و انگیزه انتخاب موضوع تحقیق ..................... 3

د) سوال‌ها و فرضیه‌های تحقیق .............................. 3

ه) اهداف تحقیق........................................... 4

و) روش تحقیق ........................................... 5

ز) تقسیم‌بندی مطالب...................................... 5

فصل اول کلیات............................................ 6

مبحث اوّل: مفاهیم، شاخه‌ها، مبانی و منابع مسئولیّت‌مدني .... 6

گفتاراوّل: معنی و مفهوم مسئولیّت‌مدني...................... 6

بند اوّل) معنی و تعریف مسئولیّت........................... 7

بند دوّم) اهمیّت مسئولیّت‌مدني............................... 8

بندسوم) هدف مسئولیّت‌مدني................................. 8

بندچهارم) انواع مسئولیّت ............................... 10

الف) مسئولیّت اخلاقی..................................... 10

ب) مسئولیّت کیفری ...................................... 10

ج) مسئولیّت اداری....................................... 11

د) مسئولیّت‌مدني......................................... 12

1) انواع مسئولیّت‌مدني .................................. 12

1-1) مسئولیّت قراردادی ................................. 12

1-2) مسئولیّت قهری ..................................... 13

2) تفاوت مسئولیّت قهری و قراردادی....................... 13

گفتار دوم: مبانی نظری مسئولیّت‌مدني ..................... 14

بنداوّل) نظریّه تقصبر .................................... 14

الف) تشخیص تقصیر....................................... 15

ب) انواع تقصیر......................................... 15

ج) تحوّل مفهوم تقصیر .................................... 16

بنددوّم) نظریّه خطر(مسئولیّت بدون تقصیر).................. 17

بند سوم) نظریّه مختلط.................................... 17

بند چهارم) نظریّه تضمین حق ............................. 18

گفتارسوم: منابع مسئولیّت‌مدني در حقوق ایران.............. 18

بند اوّل) قانون اساسی .................................. 19

بنددوّم) قانون كار...................................... 19

بند سوم) قانون مجازات اسلامی ............................ 19

بند چهارم) قانون مدنی ................................. 20

بند پنجم) قانون مسئولیّت‌مدني............................ 21

گفتارچهارم: صور تحققّ مسئولیّت‌مدني........................ 22

بند اوّل) مسئولیّت‌مدني ناشی از اشیای تحت مالکیت و تصرف شخص22

بنددوّم) مسئولیّت‌مدني ناشی از فعل غیر.................... 25

بند سوم) اقسام مسئولیّت‌مدني ناشی از عمل غیر ............ 26

الف) مسئولیّت‌مدني آموزگار به عنوان سرپرست دانش‌آموزان ... 26

ب) مسئولیّت‌مدني والدین نسبت به فرزندان خود ............. 26

بندچهارم) اثر فعل زیان دیده بر مسئولیّت‌مدني عامل زیان .. 26

مبحث دوّم) مفاهیم، مبانی، منابع و ارکان مسئولیّت‌مدني دولت30

گفتاراوّل: مسئولیّت‌مدني دولت ............................ 30

بنداوّل) مفهوم لغوی و اصطلاحی دولت....................... 31

بند دوّم) ماهیت دولت در مسئولیّت‌مدني .................... 32

بندسوم) اهمیّت وقلمرو مسئولیّت‌مدني دولت .................. 33

بندچهارم) ضرورت مسئولیّت دولت .......................... 33

گفتاردوّم: مبانی نظری مسئولیّت‌مدني دولت ................. 34

بنداوّل)مبانی فقهی مسئولیّت‌مدني دولت..................... 34

بند دوّم) نظریّه مسئولیّت‌مدني دولت مبتنی بر تقصیر........ 35

الف) نظریّه مسئولیّت مستقیم دولت......................... 35

ب) نظریّه مسئولیّت غیر مستقیم دولت....................... 36

1) تقصیر مقام عمومی یا مستخدم دولت ................... 36

2) تقصیر دولت ......................................... 40

بند سوم) مسئولیّت‌مدني بدون تقصیردولت.................... 42

الف) مفهوم مسئولیّت بدون تقصیر.......................... 43

ب) تعریف مسئولیّت بدون تقصیردولت........................ 43

ج) مصادیق قانونی مسئولیّت ‏ بدون تقصیر در نظام حقوقی ایران43

بند چهارم) اصول حاکم بر مسئولیّت بدون تقصیر دولت........ 44

الف) اصل قانونی بودن................................... 44

ب) اصل مسئولیّت......................................... 45

گفتارسوم) ارکان مسئولیّت‌مدني ........................... 45

بنداول) وجودضرر........................................ 46

بند دوم) شرایط ضرر قابل مطالبه ....................... 46

بندسوم) فعل زیان بار................................... 49

گفتارچهارم: ضرروت وجود رابطه سببیت..................... 49

بنداوّل) اجتماع سبب وشرط .............................. 50

بنددوّم) اجتماع سبب ومباشر.............................. 50

بند سوم) نظریّه اجتماع اسباب ........................... 50

الف) نظریّه‌ی برابری‌اسباب................................ 51

ب) نظریّه سبب مقدم در تأثیر............................. 52

ج) نظریّه سبب مستقیم و نزدیک ........................... 52

د) نظریّه سبب مناسب و متعارف ........................... 53

بندچهارم) دخالت عوامل خارجی ........................... 54

الف) قوه قاهره وحادثه ناگهانی ......................... 54

ب) دخالت شخص ثالث ..................................... 55

خلاصه فصل اول.............................................. 55

فصل دوّم: فعالیّت‌های آموزشی دانش‌آموزی و مسئولیّت‌مدني اشخاص .......... 57

مبحث اوّل: تعریف، اهداف، عوامل وانواع فعالیّت‌های آموزشی . 57

گفتاراوّل: مفهوم فعالیّت‌های آموزشی در مدارس ............. 57

بند اوّل) آموزش وپرورش و نظام تعلیم وتربیّت.............. 58

بند دوّم) اهمیّت آموزش و پرورش ........................... 60

بندسوم) اهداف آموزش و پرورش............................ 60

بند چهارم) نظام آموزش و پرورش و قوانین آن.............. 61

گفتار دوّم) اهداف و انواع فعالیّت‌های آموزشی دانش‌آموزان... 62

بند اوّل) دانش‌آموز و اهداف آموزشی در مدارس.............. 62

بند دوّم) انواع فعالیّت‌های آموزشی دانش‌آموزان ............ 63

بند سوم) دوره‌های آموزشی در مدارس....................... 64

بند چهارم) اداره محیط‌های آموزشی و پرورشی ............... 64

گفتار سوم) اوّلیای آموزشی............................... 65

بند اوّل) مديریت اداره آموزش وپرورش..................... 65

بند دوّم) معاون آموزش و پرورش .......................... 65

بند سوم) مدیر و معاون مدرسه ........................... 65

بند چهارم) معلم و مربی ................................ 65

گفتارچهارم) فضا‌های آموزشی و انواع آن................... 67

بند اوّل) مدرسه و انواع آن ............................. 67

بند دوّم) فضای کارگاه .................................. 68

بندسوم) فضای آزمایشگاه................................. 69

بند چهارم) فضای ورزشی و تفریحی ........................ 69

مبحث دوّم: مسئولیّت‌مدني اشخاص در برابر فعالیّت دانش‌آموزان 70

گفتار اوّل: مسئولیّت مقامات اداری در آموزش و پرورش ...... 71

بنداوّل) مسئولین اداری آموزش و پرورش در وزارت .......... 71

بنددوّم) مسئولین اداری آموزش و پرورش در ادارات کل ...... 71

بندسوم) مسئولین اداری آموزش و پرورش در مدیریت‌ها ....... 71

بندچهارم) اولیای آموزشی ومسئولیّت‌های شغلی آنان.......... 72

گفتار دوّم: مسئولیّت معلمان ............................. 74

بند اوّل) مسئولیّت عمومی معلمین ......................... 74

بنددوّم) مسئولیّت شغلی معلمان در کلاس درس ................ 75

بندسوم) مسئولیّت شغلی معلمان فنی........................ 75

بندچهارم) مسئولیّت‌مدني مسئولان مدارس در فعالیّت‌های ورزشی.. 76

گفتارسوم) مسئولیّت سرپرست یا محافظ صغیر و مجنون (مادّه 7 قانون مسئولیّت‌مدني)..................................................... ..80

بند اوّل) تعریف قیود مقرر در مادّه 7 ق.م.م............... 80

بند دوّم) ماهيت و مبناي مسئولیّت سرپرست محافظ صغير و مجنون و شرایط تحققّ آن 83

بندسوم) مسئولیّت‌مدني والدین و اوّلیای آموزشی در برابر اعمال زیان‌بار دانش‌آموز....................................................... 86

بندچهارم) ضمانت اجراي پيش‌بيني شده در مادّه 7 قانون مسئولیّت مدني و مادّه 1216 قانون مدني............................................. 87

گفتارچهارم) مسئولیّت‌مدني دولت در برابر دانش‌آموزان ...... 88

بند اوّل) ماهیت مسئولیّت دولت در برابر دانش‌آموزان........ 88

بند دوم) مسئولیّت وزارت، ادارات کل و مدیریت‌های تابعه آموزش و پرورش 89

بندسوم) مسئولیّت اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس........... 89

بند چهارم) مسئولیّت آموزش و پرورش به نمایندگی از دولت.... 89

خلاصه فصل دوم.............................................. 90

فصل سوم: حوادث دانش‌آموزی، ایمنی و جبران خسارت............... 92

مبحث اوّل: حوادث و عوامل حادثه‌زا........................ 92

گفتار اوّل: مفهوم حادثه ................................ 93

بند اوّل) تعریف حادثه .................................. 93

بند دوّم) انواع حادثه................................... 93

بند سوم)حوادث مدرسه‌ای.................................. 94

بندچهارم) نحوه وقوع حوادث مدرسه‌ای....................... 94

گفتار دوّم) علل و مصادیق حوادث طبیعی در محیط‌های آموزشی .. 95

بند اوّل) حادثه ناشی از عوامل انسانی ................... 95

بنددوّم) صدمه ناشی از عوامل محیطی(شرایط ناایمن).......... 95

بند سوم) حوادث ناشی از تجهیزات ......................... 96

بندچهارم) اثر حوادث در دانش‌آموزان امروزی .............. 96

گفتار سوم) وقايع ناگوار در مدارس ...................... 96

بند اوّل)بررسی وقایع در مدارس .......................... 96

بند دوّم)پيامدهاي وقايع ناگوار.......................... 97

بند سوم) نمونه‌هايي از وقايع دانش‌آموزی .................. 98

بند چهارم) راه‌های پیشگیری ............................. 98

گفتارچهارم) ایمنی در مدارس ............................ 99

بند اوّل) ایمنی و ضرورت ایمن‌سازی مدارس ................. 99

بنددوّم) اهمیّت و ضرورت ایمن‌سازی مدارس.................... 99

بندسوم) ويژگي‌های مدارس امن ........................... 100

بندچهارم) راه‌های افزایش ضریب ایمنی مدارس.............. 101

مبحث دوّم: اثر مسئولیّت‌مدني............................. 101

گفتاراوّل: جبران خسارت وارده .......................... 102

بند اوّل) مفهوم خسارت ................................. 102

بند دوّم) انواع خسارت.................................. 102

بند سوم) خسارات غیر قابل جبران ........................ 107

بندچهارم) ناکامی مسئولیّت‌مدني درجبران خسارت زیان دیدگان 108

گفتار دوّم) شیوه‌های جبران خسارت......................... 108

بند اول) جبران عینی.................................... 109

بنددوّم) جبران خسارت از طریق دادن معادل................. 110

بند سوم) ارزیابی خسارت و نوسان آن..................... 112

بند چهارم) وسایل تأمین جبران خسارت..................... 114

گفتار سوم) راه‌های تضمین جبران خسارت.................... 115

بند اوّل) تعربف بیمه و انواع آن........................ 115

بند دوّم) بیمه مسئولیّت ............................... 116

الف)مفهوم بیمه مسئولیّت................................ 116

ب)انواع بیمه مسئولیّت.................................. 116

بند سوم) بیمه حوادث .................................. 117

الف) تعریف بیمه حوادث ................................ 117

ب) مفهوم حادثه در بیمه مسئولیّت ....................... 117

ج) بیمه حوادث تحصیلی .................................. 117

بند چهارم) صندوق تأمین خسارت از زیان دیده ............ 118

گفتارچهارم) دعوی مسئولیّت‌مدني ......................... 118

بند اوّل) طرفین دعوای مسئولیّت‌مدني ..................... 119

بند دوّم) خواسته دعوی و مراجع صلاحیتدار برای دعوی خسارت آموزشی 120

بند سوم) ماهیت حکم دادگاه در دعوی مسئولیّت‌مدني ........ 120

بند چهارم) بررسی آرای محاکم در دعوی مسئولیّت‌مدني ....... 121

خلاصه فصل سوم ........................................... 126

نتیجه................................................. 128

پیشنهادات............................................. 132

منابع................................................. 134

چکیده انگلیسی......................................... 140

 چکیده

این مطالعه با هدف شناسایی«مسئولیّت حقوقی دولت در جبران خسارت وارده به دانش‌آموزان» تنظیم شد و تلاش گردید تا به این سوال پاسخ داده شود که با استناد به قوانین موجود در نظام حقوقی ایران، ضمن ملاحظه مسئولیّت شخصی دانش‌آموزان، والدین آنان و مسئولیّت اولیای آموزشی و با توجّه به گستردگی روز افزون حوادث و گسترش مفهوم«مسئولیّت‌مدني»، مسئولیّت حقوقی دولت در جبران خسارت وارده به دانش‌آموزان چگونه است؟ تحقیق از نوع توصیفی بوده وروش به کار رفته در جهت جمع‌آوری داده‌ها«فیش» می‌باشد. در تحصیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. از مهم‌ترین یافته‌های این مطالعه می‌توان گفت، هرچند مسئولیّت مدنی در نظام‌هاي مختلف حقوقی رويكردهاي متفاوتي وجود دارد، مسئولیّت مبتنی بر عدم تقصیر نظام جدیدی است که وارد عرصه‌ی حقوقی کشورها شده است. باعنایت به عمده‌ترین هدف مسئولیّت‌مدني که تحقق جبران کامل خسارت می‌باشد؛ یک تئوری واحد نمی‌تواند در همه موارد مبنای مسئولیّت‌مدني قرار گیرد. اگرچه در برخی از قوانین حقوق ایران، می‌توان ملاك قانونی پذيرش مسئولیّت مدني دولت در اَعمال خود را یافت. از آنجایی که مسئولیّت‌مدني دولت دارای مبنای واحدی نیست؛ با گرایش به نظریه‌های عمومی مسئولیّت و اتکا به اصل مسئولیّت‌پذیری دولت‌ها و به طور عموم اصل جبران کامل خسارت، اقتضا دارد، هر جایی که رابطه تبعیت بین اشخاص وجود داشته باشد، تابع به دلیل ارتکاب فعل زیان‌بار مسئول شناخته شود و متبوع نیز به دلیل اقتدار، کنترل و نظارتی که بر تابع دارد باید مسئول تلقی شود. زیرا تاوان داشتن اقتدار بر دیگری داشتن مسئولیّت ناشی از اعمال وی می‌باشد و دولت به نمایندگی از طرف مردم خسارت را جبران می‌کند. آن چه موجبات مسئولیّت و پرداخت خسارت وارده به دانش‌آموزان توسط دولت را فراهم می‌نماید، تدابير و دورانديشی‌هایی است که دولت بابد در جهت تأمین نظم آموزش عمومی، مراقبت و نگهداری از دانش‌آموزان و حفظ سلامت آنان انجام می‌داده است. لذا دولت در برابر حوادث دانش‌آموزی مسئول می‌باشد.

 واژگان کلیدی:

مسئولیّت‌مدني، حوادث دانش‌آموزی، دولت، جبران خسارت.

 مقدمه

الف) بیان موضوع تحقیق

اتّفاقاتی که برای دانش‌آموزان حادث می‌شود، علی رغم مراقبت‌های لازم، به علت تعدد عوامل و تنوع متغیّرها، نبود صراحت قانونی، تشتّت نظریات لحاظ شده در برخی از آرا صادره از محاکم در خصوص شناسایی مسئول یا مسئولین و انتساب مسئولیّت و مسئول جبران خسارت از جهاتی عاری از ابهام نمی‌باشد.

چون دغدغه بروز حادثه، خاطر اولیای آموزشی را مشغول می‌سازد، در این تحقیق، نظر بر این است که مبانی مسئولیّت شخصی دانش‌آموزان، والدین آنان، مسئولیّت اولیای آموزشی و مسئولیّت‌مدني دولت تعیین گردد. جنبه‌های مختلف بروزحوادث، عوامل مؤثر در ورود خسارت و در نهایت تحصیل نقش هر یک شناسایی شود. اگرچه هرکس مسئول اعمال خود بوده و دانش‌آموزان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ امّا چنان چه دانش‌‌آموزی در راستای فعالیّت‌های آموزشی دچار حادثه گردد و یا سبب خسارت به خود یا دیگری شود؛ نسبت به«یدضمانی»اولیای مدرسه نیز مؤثر واقع می‌شود. مسئولیّت والدین نیز نسبت به فرزندان خود چهره‌ای متمایز از دیگر اشخاص دارد؛ از آنجایی که ماهیت مسئولیّت‌مدني در نظام‌های مختلف همواره در حال تحوّل بوده است؛ در این رهگذر، «مسئولیّت‌مدني دولت» نیز از جریان تحولات متأثر گشته است و با اتّکا به اصل مسئولیّت‌پذیری دولت‌ها،«دولت» نیز به عنوان متبوع، در برخی از مواقع در برابر«حوادث آموزشی» مسئول پاسخ‌گویی و جبران خسارت می‌باشد. هرچند به تصریح ماده 11ق.م.م در مواردی که بروز حوادث به نبود، کمبود، نواقص وسایل آموزشی، ورزشی و امکانات دولتی مربوط می‌شود و چنان چه خسارتی بر دانش‌آموزان وارد گردد؛ دولت مسئول به‌شمار مى‌رود. در غیر این صورت مسئولیّتی متوجّه دولت نخواهد بود؛اما باعنایت به «مسئولیّت‌مدني دولت» با نگاه حقوق عمومی، صرف‌نظر از حقوق و تکالیف دولت، شخصیت حقوقی دولت نه فقط در مقام«تصدی» بلکه به عنوان«حاکمیت» ايجاب مى‌کند که دانش‌آموزان را در مقابل حوادث مورد حمايت قرار دهد و از عهده‌ی جبران زيان وارده برآيد. صرف‌نظر از نظریاتی همچون:«عدم مسئولیّت دولت»، «اصل حاکمیت مطلق دولت»، «نظریه سنتی تقصیر» با بازخوانی نظریات و بهره‌گیری از اندیشه‌های حقوقی جدید و بررسی چرایی مسئولیّت و اصل مسئولیّت‌پذیری دولت‌ها، باید پذیرفت که «دولت»، یعنی دولت پاسخگو.

لذا باتوجّه به مراتب در این تحقیق تلاش می‌گردد تا به این سوال پاسخ داده شود که با استناد به قوانین و تئوری‌های ارائه شده؛ علت مسئولیّت حقوقی دولت در جبران خسارت وارده به دانش‌آموزان چه می‌باشد.

ب) پیشینه تحقیق

درباره«مسئولیّت‌مدني» مباحث زیادی مطرح شده است؛ امّا در خصوص«مسئولیّت‌مدنی دولت» در جبران خسارت وارده به دانش‌آموزان در فعالیّت‌های آموزشی، با عنایت به حدود مطالعات انجام شده به نظر می‌رسد؛ کمتر به این بحث اختصاص یافته است. هرچند مقالاتی تحت عناوین«مسئولیّت بدون تقصیر دولت»، «طرح مسئولیّت‌مدني آموزگار ناشی از عمل دانش‌آموز» منتشر شده است؛ اما در خصوص چهره مدنی مسئولیّت دولت که وسیله‌ای برای حمایت از دانش‌آموزان در مقابل حوادث می‌باشد؛ به ندرت تحقیق و پژوهش انجام شده است. امید است که بابررسی«مسئولیّت حقوقی دولت» در قبال حوادث آموزشی در خصوص انتساب بیشتر مسئولیّت به دولت با نگاهی نو مدنظر قرار گیرد.

 ج)اهمیّت و انگیزه انتخاب موضوع تحقیق

بنا به ضرورت توجّه به حقوق شهروندان و این که دانش‌آموزان نیز بخشی از شهروندان می‌باشند و سرمایه‌های انسانی گران‌قیمتی هستند که سرنوشت آینده جامعه به دست آنان رقم خواهد خورد و قسمتی از عمر خود را در فضاهای آموزشی سپری می‌کنند و امکان بروز حادثه و ورود خسارت جانی و مالی برای آنان در آن فضاها وجود دارد. چه این که در موارد پیش آمده، خسارت وارده به آنان آن طور که باید جبران نشد و یا در بعضی موارد در شناسایی مسئول یا مسئولین و مسئول جبران خسارت نارسایی‌هایی باعث دغدغه اولیای آموزشی گشته که نیاز بهتحقیق و بررسی همه جانبه احساس گردید و به نوعی انگیزه اصلی برای انجام این تحقیق محسوب می‌شود که در صورت انجام مطالعه و شناسایی وظایف و مسئولیّت‌های دولت در جبران خسارت وارده به دانش‌آموزی و ارائه آن به مسئولین ذیربط می‌توان انتظار داشت که به میزان زیادی از حوادث دانش‌آموزی که ناشی از جهل مسئولین نسبت به وظایف خود

 



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



بازدید : 243 | تاریخ : یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 زمان : 12:31 | موضوع : علوم انسانی , | نظرات شما [0]

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش