به روز ترین مرجع فایل های فروشگاهی
پر بازدید ترین مطالب
- کتاب رویای زمستانی و رویای پاییزی اثر کامیار نوروز خوانی
- دانلود پاورپوینت کاروانسرای وزیر قزوین (پروژه آشنایی با مرمت و ابنیه) این پاورپوینت دارای 68 اسلاید
- نمونه سوالات آزمون آشپزی درجه 2 فنی و حرفه ای
- بیداری اسلامی و ترتیبات امنیتی خاورمیانه
- دامپ sagem-S2000-10LC با سنسور ناک حذف شده
- ارتكاب جرم در حال خواب
- دانلود پاورپوینت ریتم در معماری
- شرط عندالمطالبه و مقايسه آن با شرط عندالاستطاعه
- حل مسائل کامل مقدمه ای بر ترمودینامیک مهندسی شیمی اسمیت، ون نس و ابوت به صورت PDF و به زبان انگلیسی در 724 صفحه
- آزمون وکالت 92 با پاسخنامه
آخرین مطالب
- چت جی پی تی و کد های استفاده از این چت بات بدون محدودیت
- تاریخ تحول حقوق بین الملل
- پاورپوینت ابوعبدﷲ، محمدبن موسی ، خوارزمی
- پاورپوینت APA
- کسب درامد ـ بدون فعالیت فیزیکی
- پاورپوینت اجراي اصل 44 قانون اساسي و خصوصي سازي بانك ها
- پاورپوینت ارگونومی و ورزش
- پاورپوینت آزمایشگاه رفرانس بهداشت حرفه ای اصفهان بخش عوامل شیمیایی
- تعيين تغييرات حساسيت کانتراست با افزايش سن
- حل مسائل کامل مقدمه ای بر ترمودینامیک مهندسی شیمی اسمیت، ون نس و ابوت به صورت PDF و به زبان انگلیسی در 724 صفحه
مطالب تصادفی
- تحلیل فقهی حقوقی قرار بازداشت موقت در دادرسی کیفری ایران
- اصل لزوم در ایقاعات در فقه و حقوق ایران
- مبانی نظری و پیشینه سرمایه فکری و مدیریت سود
- اعتراض به رأی داور در حقوق ایران
- بررسی جایگاه حقوقی جرائم رایانه ای در قوانین ایران
- جرائم سازمان یافته
- بررسي شروط مندرج در قرار دادهاي رهني تنظيمي دفاتر اسناد رسمي و انطباق آنها با نظام فقهي و حقوقي حاك
- بررسی تحولات حقوق بین الملل در مخاصمات مسلحانه دریایی
- بررسی مسئولیت مدنی و چگونگی تعیین سبب مسئول در سوانح هوایی
- دانلود بررسی سیاست کیفری ایران در مقابله با مفاسد اداری و اقتصادی با تأکید بر قانون مجازات اسلامی ج
-
علوم انسانی
فنی و مهندسی
نمونه سوالات
علوم پایه
پزشکی
کسب و کار
فیزیک
سرگرمی
آشپزی
غیره
تاریخ و باستان شناسی
کامپیوتر
فراموشی رمز عبور؟
-
بازديد امروز : 113
ورودي امروز گوگل : 0
افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا : 2
اي پي : 3.214.184.223
مرورگر :
سيستم عامل :
امروز : پنجشنبه 06 مهر 1402
موضوع: نقش مددكاران اجتماعي در حمايت از كودكان بزه ديدهword

موضوع: نقش مددكاران اجتماعي در حمايت از كودكان بزه ديدهword
موضوع: نقش مددكاران اجتماعي در حمايت از كودكان بزه ديدهword
چکیده
یکی از دغدغه ها و معضلات جامعه امروز، پدیده رو به افزایش بزهدیدگی کودکان است. نظام عدالت کیفری به عنوان رکنی که مسؤولیت پیشگیری از وقوع جرم و اجرای عدالت را بر عهده دارد، باید تدابیر لازم را در جهت مقابله مؤثر با این پدیده اتخاذ نماید. اجرای کامل عدالت و پیشگیری از وقوع جرم، مستلزم به رسمیت شناختن کودک بزهدیده به عنوان عضوی آسیب پذیر از جامعه و ترمیم آثار بزهدیدگی او و نیز شناسایی عوامل اصلی بزهدیدگی و مقابله با آن است. این امر به تدریج موجب تعدیل ماهیت کیفری و سزادهنده نظام عدالت کیفری شده و زمینه حضور مددکاران اجتماعی را به منظور تفقد و دلجویی از کودک بزهدیده، ترمیم آثار بزهدیدگی او و نیز پیشگیری از وقوع و تکرار جرم فراهم نمود.
مسأله دیگری که نیاز به حضور مددکاران اجتماعی را در نظام کیفری دو چندان نموده و موجب تثبیت جایگاه آنها شده است، پیشگیری از بزهدیدگی دومین کودکان، در فرایند رسیدگی است. مددکاری اجتماعی به عنوان ابزاری که می تواند از یک سو با کودک بزهدیده و از سوی دیگر با نظام کیفری ارتباط مؤثر برقرار کند، تا حد زیادی می تواند در پیشگیری از بزهدیدگی دومین کودکان تأثیرگذار باشد.
امروزه در برخی از کشورها مددکاران اجتماعی خدمات ویژه ای را در جریان دادرسی به کودکان بزهدیده ارائه می کنند، اما متأسفانه در کشور ما ، خدمات مددکاری منسجمی به کودکان بزه دیده ارائه نمی شود. البته در سال های اخیر لایحهای تحت عنوان « لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان » در این زمینه تدوین شده که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است. تحقیق حاضر می کوشد که ضمن آشنا کردن خواننده با مفهوم مددکاری اجتماعی و جایگاه آن در نظام کیفری ایران، به توصیف خدمات مددکاری اجتماعی در راستای حمایت از کودکان بزهدیده، در مراحل مختلف فرایند کیفری، بپردازد و موضعگیری لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را نیز در هر مرحله بیان نماید.
واژگان کلیدی: مددکاری اجتماعی،کودک بزهدیده، اقدامات حمایتی، فرایند کیفری
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه....................................................... 1
الف) طرح مسأله............................................ 2
ب) ضرورت انجام تحقیق................................... 4
ج) هدف انجام تحقیق......................................... 5
د) سؤال اساسی تحقیق....................................... 5
هـ) فرضیه تحقیق............................................ 6
و) سابقه تحقیق............................................. 6
ز) روش تحقیق............................................... 6
ح) ساماندهی تحقیق......................................... 7
فصل اول : مددکاری اجتماعی و بزهدیدگی کودکان
مبحث اول : مددکاری اجتماعی................................ 9
گفتار اول : تاریخچه و چهارچوب مفهومی مددکاری اجتماعی. 9
الف ) تاریخچه مددکاری اجتماعی......................... 9
ب ) تعریف مددکاری اجتماعی............................ 12
ج ) دانش مددکاری اجتماعی............................. 13
د ) اهداف مددکاری اجتماعی............................ 15
هـ ) اصول مددکاری اجتماعی............................ 16
1ـ اصل پذیرش.................................... 16
2ـ اصل فردیت......................................... 16
3ـ اصل رابطه حرفه ای................................ 17
4ـ اصل رازداری حرفه ای.............................. 17
5ـ اصل مشارکت مددجو................................. 18
6ـ اصل خودآگاهی مددکار.............................. 19
و ) روشهای مددکاری اجتماعی........................... 20
ز ) مهارتهای مددکاری اجتماعی......................... 21
ح ) ویژگیهای مددکار اجتماعی.......................... 22
گفتار دوم : نقش مددکاران اجتماعی در نظام عدالت کیفری ایران 23
الف ) نقش مددکاران اجتماعی در نظام عدالت کیفری کنونی ایران24
1- نقش مددکاران اجتماعی در سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور.................................................. 24
2- نقش مددکاران اجتماعی در دادگاه اطفال........... 26
3- نقش مددکاران اجتماعی در دادگاه خانواده......... 27
ب ) نقش مددکاران اجتماعی در آینده نظام عدالت کیفری ایران 28
1- نقش مددکاران اجتماعی در لایحه مجازاتهای اجتماعی جایگزین زندان...................................................... 28
2- نقش مددکاران اجتماعی در لایحه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان...................................................... 30
3- نقش مددکاران اجتماعی در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان 31
مبحث دوم : بزهدیدگی کودکان............................... 32
گفتار اول : بزهدیدگی کودکان و پیامدهای ناشی از آن.... 32
الف ) مفهوم بزهدیدگی کودک............................ 32
1- مفهوم کودک........................................ 32
2- مفهوم بزهدیده ................................... 35
3- کودک بزهدیده و جایگاه آن در میان سایر بزهدیدگان37
ب ) پیامدهای ناشی از بزهدیدگی کودکان............... 40
1- پیامدهای فردی.................................... 40
2- پیامدهای اجتماعی....................... 41
گفتار دوم : حمایت از کودک بزهدیده در نظام عدالت کیفری ایران(با تأکید بر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان)....................... 43
الف ) تشکیل دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان......... 45
ب ) اختصاص شعبی خاص به جرایم علیه کودکان............ 46
ج ) جلب مشارکت نهادها و شهروندان در گزارش دهی بزه دیدگی کودکان 47
د ) جنبه عمومی دادن به جرایم علیه کودکان............ 48
هـ ) تسهیل در جهات شروع به رسیدگی................... 49
و ) حفظ امنیت کودک بزهدیده و نگهداری از وی........ 50
ز ) مصاحبه با کودک بزهدیده توسط افراد آموزش دیده.. 51
ح ) حمایت از کودک بزهدیده ضمن صدور حکم دادگاه....... 52
فصل دوم : حمایت مددکاران اجتماعی ازکودک بزهدیده درمراحل مختلف رسیدگی
مبحث اول : نقش مددکاران اجتماعی در مرحله پیش از رسیدگی 54
گفتار اول : مداخله در بحران بزهدیدگی کودک.............. 54
الف) حفظ سلامتی کودک بزهدیده.................... 56
ب) تأمین امنیت کودک بزهدیده.................... 57
ج) ایجاد آرامش خاطر در کودک بزهدیده........... 59
گفتار دوم : ارائه گزارش بزهدیدگی کودک................. 60
مبحث دوم : نقش مددکاران اجتماعی در مرحله رسیدگی........ 63
گفتار اول : نقش مددکاران اجتماعی در تشکیل پرونده شخصیت63
الف) وضعیت جسمانی..................................... 64
ب) وضعیت روانی......................................... 65
ج) وضعیت خانوادگی..................................... 67
د) وضعیت اجتماعی...................................... 68
گفتار دوم : نقش مددکاران اجتماعی در فراهم آوردن امکان مشارکت کودک بزهدیده در فرایند رسیدگی................................... 69
الف) همکاری با مرجع قضایی در فراهم آوردن امکان مشارکت کودک بزهدیده در فرایند رسیدگی..................................... 70
1ـ ضبط ویدئویی اظهارات کودک بزهدیده............... 71
2ـ انتقال اظهارات کودک بزهدیده به دادگاه.......... 72
ب) ایجاد آمادگی در کودک بزهدیده برای مشارکت در فرایند رسیدگی 72
1ـ آموزش و اطلاع رسانی درباره فرایند رسیدگی....... 73
2ـ کاهش استرس کودک بزهدیده.......................... 75
3ـ همراهی کردن کودک بزهدیده در دادگاه.............. 77
مبحث سوم : نقش مددکاران اجتماعی در مرحله صدور و اجرای حکم79
گفتار اول : نقش مددکاران اجتماعی در صدور و اجرای دستورات دادگاه، ضمن صدور حکم بزهکار.......................................... 80
گفتار دوم : آآ
نقش مددکاران اجتماعی در صدور و اجرای حکم حضانت و سرپرستی کودک بزهدیده.......................................................... 83
الف) تصمیم گیری راجع به حق حضانت والدین............. 84
ب) سپردن کودک به خانواده جایگزین..................... 85
ج) سپردن کودک به سازمان بهزیستی....................... 87
مبحث چهارم : نقش مددکاران اجتماعی پس از اجرای حکم...... 88
گفتار اول : آموزش ...................................... 89
الف) آموزش مهارتهای زندگی............................ 89
ب) آموزش شیوههای تربیت و کنترل کودک.................. 90
گفتار دوم : روان درمانی................................. 91
الف) هنر درمانی....................................... 92
ب) بازی درمانی......................................... 93
ج ) خانواده درمانی.................................... 94
نتیجه گیری................................................. 97
پیشنهادات................................................. 100
منابع و مآخذ.............................................. 101
پیوست ها.................................................. 107
1- آیین نامه اجرایی مددکاری اجتماعی در سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور(1379)................................. 108
2- قانون حمایت از کودکان ونوجوانان (1381)............. 118
3- لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان .................... 120
مقدمه
از عبارت مددکاری اجتماعی، دو مفهوم متفاوت برداشت میشود؛ یکی مفهوم مددکاری داوطلبانه است و دیگری مددکاری اجتماعی، در مفهوم خاص و سازمانیافته آن. مددکاری داوطلبانه تاریخچهای به قدمت تاریخ بشر دارد؛ زیرا کمک به دیگران به عنوان یکی از نیازهای فطری انسان، همواره شیوه انسانهای نیکوکاری بوده است که صدای انسانهای دردمند را می شنیدند و به آن پاسخ میگفتند. در این معنا هر مسلمان باید یک مددکار باشد؛ زیرا به فرموده امام علی علیهالسلام، هر کس صدای انسانی را بشنود که فریاد نیاز بر میآورد و به آن پاسخ نگوید مسلمان نیست.
مددکاری اجتماعی به مفهوم حرفهای و سازمانیافته آن پدیدهای است که در نتیجه انقلاب صنعتی شکل گرفت. افزایش جمعیت، سستی روابط اجتماعی و بیتوجهی به مسائل اخلاقی و معنوی، موجب تحولات عظیمی در مناسبات پیچیده انسانی شد؛ به گونهای که دیگر حل مشکلات ومعضلات اجتماعی به سادگی امکان پذیر نبود. این مسأله به تدریج زمینه را برای ایجاد دانش و حرفه مددکاری اجتماعی فراهم کرد. مددکاری اجتماعی به سرعت در مجامع دانشگاهی گسترش یافت و برای حل مشکلات فردی و اجتماعی بهکارگرفته شد.
از همان آغاز گسترش فعالیتهای مددکاری، نظام عدالت کیفری، به دلیل نیاز وافری که داشت، از اولین متقاضیان برای استفاده از تخصص مددکاری بود. در ابتدا، مددکاری با هدف ارائه خدمات در راستای اصلاح و درمان بزهکاران وارد نظام کیفری شد؛ اما به تدریج با تغییر رویکردهای جرم شناسی به سمت حمایت از بزهدیدگان و ترمیم آثار بزهدیدگی آنان، مددکاری در این عرصه نیز به کار گرفته شد. در این بین کودکان بزهدیده نیز به عنوان آسیب پذیرترین قشری که به ناچار وارد فرایند کیفری میشوند، مورد توجه مددکاری اجتماعی قرار گرفتند.
باید توجه داشت که جوهره مددکاری اجتماعی و آنچه باعث تمایز آن از سایر حرفهها می شود، شور و شوق خدمت کردن به دیگران است. آنچه در کنار دانش، در روح و جان مددکار اجتماعی ریشه دارد ایمان و معنویت اوست. علت استفاده گسترده از مددکاران اجتماعی دور شدن از فضاهای کسالتبار اداری و حرکت به سمت شادابی و معنویت است و در صورتی که نیروهای شاغل در زمینه مددکاری، شادابی و نشاط لازم را در خدمت کردن به دیگران نداشته باشند، کارایی لازم را نخواهند داشت. به همین دلیل نظام عدالت کیفری در گزینش مددکاران اجتماعی باید نهایت دقت را داشته باشد.
الف : طرح مسأله
یکی از دغدغههای جامعه، که امروزه به معنای واقعی به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است، پدیده رو به افزایش بزهدیدگی کودکان است. کودکان نسبت به دیگران آسیبپذیری بیشتری دارند و به همین دلیل بیش از سایرین آماج جرایم مختلف قرار میگیرند. قرارگرفتن کودکان در معرض جرایم، نه تنها آنها را در زندگی فردی، با مشکلات عدیده روبهرو میکند؛ بلکه ، به این دلیل که بسیاری ازکودکان بزهدیده امروز، بزهکاران فردا هستند، جامعه را نیز در معرض خطری جدی و جبرانناپذیر قرار میدهد. در این میان نظام عدالت کیفری بهعنوان رکنی که مسؤولیت اجرای عدالت و پیشگیری از وقوع جرم را برعهده دارد، باید تدابیر لازم را در زمینه مقابله مؤثر با پدیده بزهدیدگی کودکان، اتخاذ نماید.
عدالت حکم می کند که نظام کیفری کودک بزهدیده را به عنوان عضوی آسیب پذیر از جامعه، به رسمیت بشناسد، از او تفقد و دلجویی نماید و در صدد ترمیم آثار بزهدیدگی او برآید. پیشگیری از جرم نیز( پیشگیری از بزهدیدگی دوباره کودک و پیشگیری از بزهکار شدن وی در آینده )، نیازمند ریشهیابی و شناسایی عوامل بزهدیدگی کودک و تلاش در جهت مقابله با آنها است. دستیابی به این اهداف مستلزم ایجاد سیستمهای حقوقی، با کارکردهای چند وجهی است؛سیستم هایی که در آن متخصصان پیراقضایی نیز، در کنار متخصصان قضایی و هم پای آنها، به ارائه خدمات بپردازند. به این ترتیب، مددکاران اجتماعی، به عنوان مؤثرترین و کارامدترین متخصصان پیراقضایی، میتوانند فعالیتهای قابل توجهی را در رابطه با کودکان بزهدیده در نظام عدالت کیفری به انجام برسانند.
دغدغه دیگر نظام عدالت کیفری، که نیاز به حضور مددکاران را دو
دریافت فایل
جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید