loading...

به روز ترین مرجع فایل های فروشگاهی

بررسی مسئولیت مدنی و چگونگی تعیین سبب مسئول در سوانح هوایی چکیده : هواپیما همانطور که همزمان از سرعت و رفاه بالایی برخوردار است به همان میزان از سوانح هولناکتری در مقایسه با سایر وسایل

بررسی مسئولیت مدنی و چگونگی تعیین سبب مسئول در سوانح هوایی

siavash بازدید : 158 شنبه 20 خرداد 1396 نظرات (0)
بررسی مسئولیت مدنی و چگونگی تعیین سبب مسئول در سوانح هوایی

بررسی مسئولیت مدنی و چگونگی تعیین سبب مسئول در سوانح هوایی

چکیده :

هواپیما همانطور که همزمان از سرعت و رفاه بالایی برخوردار است به همان میزان از سوانح هولناکتری در مقایسه با سایر وسایل نقلیه برخوردار می باشد و بحث سوانح هوایی در کشور ما باتوجه به تحریم های بین المللی و عدم توانایی در استفاده از هواپیماهای به روز در ناوگان هوایی به امر جدی تر و قابل تامل تر از سایر کشورها تبدیل شده است . از بحث فرسودگی ناوگان هوایی که بگذریم با قواعد متعدد ، پراکنده و در مواردی ناهماهنگ در جهت احقاق حقوق مسافرین زیان دیده از این وضع مواجه می شویم . این وضعیت قضات و مشاوران حقوقی را در یافتن راه حلهای مناسب دچار سردرگمی می نماید. پیرامون مسئله جبران خسارت در سوانح هوایی با دو نوع منبع داخلی و خارجی در ارتباطیم:1- منابع داخلی که شامل قوانین عام و خاص است ، قوانین عام داخلی مانند قانون مدنی ، مسئولیت مدنی ، قانون مجازات اسلامی و ... و قانون خاص داخلی ، قانون تعیین مسئولیت مدنی شرکت های هواپیمایی در پروازهای داخلی مصوب سال 1391 می باشد . 2- منابع بین المللی شامل کنوانسیون ورشو 1929 ، پروتکل لاهه ، کنوانسیون گوادلاخارا ، پروتکل گواتمالا و کنوانسیون مونترال.

حال در خصوص خسارت وارده به مسافران در پرواز های خارجی که مبداء یا مقصد آن ایران است ، کنوانسیون ورشو و اصلاحیه لاهه حاکم بوده و در پروازهای داخلی باید قائل به تفکیک شد: در خصوص خسارات وارده به جان مسافران قانون مجازات اسلامی حاکم و در خسارات وارده به بار و لوازم مسافران کنوانسیون ورشو و اصلاحیه لاهه

واژگان کلیدی : مسئولیت مدنی ، سانحه هوایی ، مسبب حادثه ، متصدی حمل و نقل ، کنوانسیون ورشو

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

چکیده

1

مقدمه

2

فصل نخست : کلیات

7

مبحث نخست: مفاهیم و تعاریف

9

مبحث دوم : قوانین و مقررات حاکم بر حمل ونقل هوایی بین المللی

15

گفتار نخست : کنوانسیون ورشو 1929

15

گفتار دوم : پروتکل های کنوانسیون ورشو

17

گفتار سوم : موافقت نامه مونترال

21

گفتار چهارم : کنوانسیون گوادلاخارا 1961

23

گفتار پنجم : کنوانسیون مونترال 1999

24

مبحث سوم:قوانین و مقررات حاکم بر حمل و نقل هوایی

31

گفتار اول : قانون اجازه الحاق دولت ایران به کنوانسیون ورشو مصوب 1354

31

گفتار دوم : قانون هواپیمایی کشوری مصوب 1/5/1328

32

گفتار سوم : قانون تعیین حدود مسئولیت شرکت های هواپیمایی ایران مصوب 1391

32

گفتار چهارم : مجازات اخلال کنندگان در امنیت پرواز و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی

33

مبحث چهارم: تقسیم بندی مسئولیت متصدی حمل ونقل ایران مطابق کنواسیون ورشو

34

گفتار نخست : مسئولیت های حقوقی مشمول کنوانسیون ورشو

34

گفتار دوم : مسئولیت های خارج از شمول کنوانسیون ورشو

37

مبحث پنجم:بررسی علل عمده ی وقوع حوادث و سوانح هوایی ایران

39

گفتار نخست : عوامل انسانی موثر در سوانح هوایی

39

گفتار دوم : عوامل غیر انسانی موثر د سوانح هوایی

41

فصل دوم: مبنای مسئولیت مدنی ناشی از سوانح هوایی

43

مبحث نخست: مبنای فقهی و حقوقی مسئولیت مدنی در سوانح هوایی

45

گفتار نخست : مبنای فقهی

45

گفتار دوم : مبانی حقوقی مطابق کنوانسیون ورشو

50

مبحث دوم: انواع خسارت وارده به مسافرین در نتیجه ی سانحه ی هوایی

55

گفتار نخست : خسارات مالی و جانی وارده به مسافر

55

گفتار دوم : خسارات معنوی وارده به مسافر

74

مبحث سوم: موارد معافیت شرکتهای هواپیمایی از جبران خسارت

83

گفتار نخست : اتخاذ کلیه تدابیر لازم از سوی شرکت هواپیمایی

83

گفتار دوم : علل خارج از اراده ی شرکت هواپیمایی

84

گفتار سوم : نقش زیان دیده در ایجاد خسارت

86

گفتار چهارم : عدم اعتراض زیان دیده در مواعد مقرر

87

مبحث چهارم:موارد تشدید مسئولیت شرکتهای هواپیمایی

91

گفتار نخست : تقصیر شرکت های هواپیمایی در ایجاد خسارت

91

گفتار دوم : رعایت برخی مقررات

94

فصل سوم: شرط تغییر محدوده مسئولیت ، زمان و مکان مسئولیت و چگونگی تعیین سبب مسئول

97

مبحث نخست:چگونگی تعیین سبب مسئول مطابق کنوانسیون ورشو

99

گفتار نخست : بررسی اعتبار شرط عدم مسئولیت در فقه امامیه و حقوق ایران

99

گفتار دوم : بررسی اعتبار شرط عدم مسئولیت برای شرکت های هواپیمایی

107

گفتار سوم : بررسی اعتبار شرط افزایش مسئولیت در فقه امامیه و حقوق ایران

109

گفتار چهارم : بررسی اعتبار شرط افزایش مسئولیت برای شرکت های هواپیمایی

110

مبحث دوم: زمان و مکان مسئولیت

111

مبحث سوم : چگونگی تعیین سبب مسئول مطابق کنوانسیون ورشو

112

مبحث چهارم : چگونگی تعیین سبب مسئول در سوانح هوایی مطلبق قوانین و رویه محاکم

115

گفتار نخست : رعایت کنواسیون ورشو 1929 اصلاحی لاهه

115

گفتار دوم: رعایت قوانین و مقررات داخلی ایران طبق رویه ی محاکم

115

نتیجه گیری

117

ضمائم

118

منابع

131

چکیده ی انگلیسی

134

عنوان انگلیسی

135



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 528
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 242
  • باردید دیروز : 206
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 242
  • بازدید ماه : 2,812
  • بازدید سال : 24,225
  • بازدید کلی : 219,487