به روز ترین مرجع فایل های فروشگاهی

امروز شنبه 01 مهر 1402
2 نفر آنلاين
جستجو
موضوعات
    علوم انسانی
    فنی و مهندسی
    نمونه سوالات
    علوم پایه
    پزشکی
    کسب و کار
    فیزیک
    سرگرمی
    آشپزی
    غیره
    تاریخ و باستان شناسی
    کامپیوتر
عضویت / ورود

    عضو شويد


    فراموشی رمز عبور؟

    عضویت سریع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد
آرشیو
آمار و اطلاعات
    بازديد امروز : 126
    ورودي امروز گوگل : 0
    افراد آنلاین : 2
    تعداد اعضا : 2
    اي پي : 44.197.111.121
    مرورگر :
    سيستم عامل :
    امروز : شنبه 01 مهر 1402
کدهای اختصاصی

تبلیغات

بررسی نقش سیاستهای آموزشی- تربیتی در پیشگیری از بزهکاری

بررسی نقش سیاستهای آموزشی- تربیتی در پیشگیری از بزهکاری
بررسی نقش سیاستهای آموزشی- تربیتی در پیشگیری از بزهکاری

بررسی نقش سیاستهای آموزشی- تربیتی در پیشگیری از بزهکاری

چکیده

اصولاً بزهکاری عبارت است از جرائم کم اهمیت و چون اطفال معمولا مرتکب این نوع جرائم می شوند ، در مورد اطفال استفاده از واژه بزهکاری بهتراز استفاده از واژه مجرمیت است. بررسی ریشه ای مسائل اطفال و از آن جمله بزهکاری اطفال ، برای رسیدن به یک جامعه ی ایده آل شرطی ضروری است.در واقع از قدیم الایام گفته اند؛ پیشگیری بهتر از درمان است. پیشگیری غیر کیفری در معنای علمی که در جرم شناسی پیشگیرانه به عنوان شاخه ای از جرم شناسی کاربردی بررسی می شود، قلمرو متنوع و گسترده ای دارد و بر اساس مدلهای خاصی قابل تقسیم است. چنانچه برخی از اساتید جرم شناسی با توجه به سه محور شخصیت، اوضاع ما قبل جنایی و روند فعلیت یافتن پیشگیری را در سطوح مختلفی قابل تقسیم می دانند؛ چرا که علی الاصول وقوع جرم نمی تواند خارج از آن سه محور باشد. با پذیرش محورهای یاد شده انواع پیشگیری را می توان تطبیق و صورت بندی نمود: در دسته نخست تدابیر پیشگیری عمومی یا پیشگیری اجتماعی در جهت اصلاح و تربیت کلیه افراد جامعه که می توانند بزهکاران بالقوه باشند و تدابیر خصوصی برای افرادی که حالت خطرناک و روحیه ضد اجتماعی و ناسازگاری دارند متمرکز می شود که بدان پیشگیری اولیه و ثانویه گفته می شود و سیاست های آموزشی و تربیتی نیز در این سطح از پیشگیری از ارتکاب بزه مد نظر قرار می گیرد. آموزش و پرورش مناسب در راستای پیشگیری از بزه یکی از محورهای اصلی می باشد و تدابیر و اقدامات پیشگیرانه بیشتر جنبه اجرایی دارند تا جنبه قضایی، به همین دلیل بیشتر کشورها پیشگیری از بزهکاری را به نهادهای اجرایی محول می کنند تا این نهادها با در اختیار داشتن توانایی ها و امکانات کافی در این زمینه به نتیجه موفقیت آمیزی دست یابند. لذا اتخاذ راهبردهاي پيشگيرانه در مراحل قبل و بعد از تكوين بزهكاري و بزهديدگي كودكان در چارچوب سیاست گذاری تربیتی و آموزشی از اهميت ويژه اي برخوردار است که در این تحقیق هم این جهت گیری مورد بحث قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: بزهکاری، پیشگیری، سیاست های آموزشی و تربیتی

   فهرست مطالب

مقدمه1

الف- بیان مسئله2

ب- سئوالات تحقیق3

ج- پیشینه پژوهش3

د- فرضیه های تحقیق10

ه- اهداف تحقیق10

و- روش تحقیق10

ز- ساماندهی تحقیق10

فصل اول:تعاریف، مبانی و تاریخچه

مبحث اول: تعریف مفاهیم و مبانی13

گفتار اول : تعریف مفاهیم مرتبط با بزهکاری13

بند اول : بزهکار و بزهکاری13

بند دوم :مفهوم لغوی و اصطلاحی جرم وبزه14

بند سوم: تعریف جرم وبزه از نقطه نظر قانونی وحقوقی15

بند چهارم:مفهوم بزه از نظر قرآن16

بند پنجم :تعریف پیشگیری و پیشگیری از بزهکاری18

گفتار دوم :گونه ها و سطوح پیشگیری از بزهکاری20

بند اول :سطوح سه گانه پیشگیری از بزه21

الف: پیشگیری نخستین یا ابتدایی21

ب: پیشگیری دومین یا ثانویه22

ج: پیشگیری سومین یا ثالث23

بند دوم : گونه های دوگانه پیشگیری از بزه24

الف: پیشگیری واکنشی24

ب: پیشگیری کنشی یا غیرکیفری27

بند سوم :پیش‌گیری رشد مدار و موضعی29

الف:پیش‌گیری رشدمدار29

ب: پیش‌گیری موضعی30

گفتار سوم: سنین بزهکاری30

بند اول : بزهکاری کودکان31

بند دوم : بزهکاری نوجوانان و جوانان31

مبحث دوم : تاریخچه و نظریات مربوط به بزهکاری32

گفتار اول : مروری برتاریخچه بزهکاری32

گفتار دوم: سیاستگذاری و مدیریت پیشگیری از وقوع بزه در ایران35

بند اول : قوه مجریه و نقش آن در پیشگیری35

بند دوم : قوه قانونگذاری و نقش آن در پیشگیری37

بند سوم : قوه قضاییه و نقش آن در پیشگیری37

گفتار سوم :نظریه‏های جرم شناختی بزهکاری39

بند اول: نظریه انتقال فرهنگی کج‏روی39

بند دوم:نظریه بی‏هنجاری مرتن40

بند سوم: نظریه کنترل41

بند چهارم:نظریهء عام فشار42

گفتار چهارم :عوامل مؤثر در ایجادبزهکاری43

بند اول :عوامل فردی44

الف : عوامل ارثی یا ژنتیکی44

ب: عوامل فردی و روان‌شناختی44

ج: عوامل صفات شخصیتی45

د:عوامل مرتبط با نوع نگرش افراد به بزه خاص45

ه: عوامل مرتبط با موقعیت‌های نامساعد و اختلالات روانی45

ز:عدم آگاهی و کم سوادی46

ع:خصوصیات و ویژگی‏های خاص جوانان و نوجوانان46

بند دوم :عوامل خانوادگی46

الف: زمینه های خانوادگی47

ب: فقر مادی خانواده48

ج: ستیزه والدین49

بند سوم :عوامل محیطی50

الف:نقش گروه همسالان و دوستان50

ب:عوامل مربوط به مدرسه51

ج: محل سکونت فرد51

د:عدم برخورداری از محیط‏های تفریحی سالم51

بند چهارم :عوامل اجتماعی خاص52

الف :تاثیربحران‌های اقتصادی52

ب: نابرابری های اقتصادی – اجتماعی52

ج:وضعیت بد اقتصادی53

د: بیکاری54

ه:ناکارامدی نظام تربیتی55

فصل دوم:سیاست های آموزشی و تربیتی و پیشگیری از بزهکاری

مبحث اول : استراتژی های آموزشی و تربیتی پیشگیری از بزهکاری57

گفتار اول :پیش گیری از بزهکاری و خانواده یا استراتژی های خانواده گرا58

بند اول :تاثیر روش های تربیتی خانواده در پیشگیری از بزهکاری58

بند دوم : نقش سطح تحصیلات خانواده در پیشگیری از جرم63

بند سوم :نقش تربیتی خانواده در پيشگيري از جرم64

الف : بعد اجتماعي و شخصيتي64

ب: بعد اعتقادي65

ج: بعد اقتصادي66

بندچهارم: شیوه ها و راه‌های کنترل بزهکاری در خانواده66

الف :نظارت مربوط به قبل از تولد66

ب: مقررات مربوط به بعد از تولّد طفل67

بند پنجم :بایسته ها استراتژی های پیشگیری از بزهکاری خانواده گرا68

گفتار دوم :استراتژی های رشد مدار و جامعه گرا در پیشگیری از بزهکاری71

بند اول : ماهیت پیشگیری اجتماعی رشدمدار71

بند دوم : پیشگیری از بزهکاری و نقش مدرسه در آن73

الف :درونی شدن ارزش های اجتماعی در کودکان73

ب :جایگاه آموزش و پرورش در پیشگیری از جرم رشد مدار74

ج :برنامه‏های تربیتی مدارس ونقش آن در پیشگیری از جرم77

بند سوم : نقش رسانه هاي گروهي در پيشگيري از وقوع بزه79

الف :ماهیت نقش رسانه های گروهی در پیشگیری از بزهکاری در استراتژی رشد مدار79

ب:راهكارهاي مقابله با جرم زايي رسانه‌ها ي گروهي83

بند چهارم :توجه به سیاست جنایی در تولید برنامه و اطلاعات86

بند پنجم :پیشگیری از بزهکاری و اوقات فراغت88

مبحث دوم : سیاستهای جنایی پیشگیری و نقش تعلیم وتربیتی در آن89

گفتار اول : سیاست جنائی وپیشگیری از بزهکاری89

گفتار دوم : سیاست های کاربردی در سطوح سه گانه پیشگیری91

بند اول: حوزه پیشگیری سطح اول یا اطلاع رسانی و آگاه سازی92

بند دوم : حوزه پیشگیری سطح دوم یا ارائه خدمات ومداخلات97

بند سوم: حوزه پیشگیری سطح سوم یا بازتوانی و توانمندسازی99

بند چهارم: حوزه امور حقوقی و قضایی100

گفتار سوم : قانون اساسی ولایحه قانون پیشگیری از وقوع جرم100

بند اول :پیشگیری از وقوع بزه در قانون اساسی100

بند دوم : لایحه قانون پیشگیری از وقوع جرم102

الف: اهداف لایحه102

ب: چگونگی پیشگیری از بزهکاری در لایحه105

ج: ساختار و وظایف شورای عالی پیشگیری از بزهکاری106

د: ساختارو وظایف شورای استانی پیشگیری از بزهکاری108

نتیجه116

پیشنهادها121

منابع و مآخذ123

الف) کتب فارسی123

ب) کتب عربی125

ج) مقالات125

د) سایت ها129

 



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



بازدید : 242 | تاریخ : شنبه 20 خرداد 1396 زمان : 11:49 | موضوع : علوم انسانی , | نظرات شما [0]

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش