به روز ترین مرجع فایل های فروشگاهی

امروز دوشنبه 31 شهریور 1399
2 نفر آنلاين
تبلیغات
    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
جستجو
موضوعات
    علوم انسانی
    فنی و مهندسی
    نمونه سوالات
    پزشکی
    کسب و کار
    فیزیک
    سرگرمی
    آشپزی
    غیره
    تاریخ و باستان شناسی
عضویت / ورود

    عضو شويد

    نام کاربری :
    رمز عبور :

    فراموشی رمز عبور؟

    عضویت سریع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آرشیو
آمار و اطلاعات
    بازديد امروز : 26
    ورودي امروز گوگل : 0
    افراد آنلاین : 2
    تعداد اعضا : 2
    اي پي : 3.228.10.17
    مرورگر :
    سيستم عامل :
    امروز : دوشنبه 31 شهریور 1399
کدهای اختصاصی

تبلیغات

بررسی تطبيق و مقايسه مبناي جرم انگاري در جرايم منافي عفت قبل و بعد از انقلاب اسلامي

بررسی تطبيق و مقايسه مبناي جرم انگاري در جرايم منافي عفت قبل و بعد از انقلاب اسلامي
بررسی تطبيق و مقايسه مبناي جرم انگاري  در جرايم منافي عفت قبل و بعد از انقلاب اسلامي

بررسی تطبيق و مقايسه مبناي جرم انگاري در جرايم منافي عفت قبل و بعد از انقلاب اسلامي

چکیده

اعمال جرم انگاری بر حفظ نظم در جامعه بر اساس ایدئولوژی حاکم در آن با تعریف رفتارهای مضر به حال جامعه توسط قانون گذار صورت می پذیرد و از آنجا که جرم انگاری رابطه ی مستقیم با آزادی های افراد جامعه دارد و می­تواند آن را سلب نماید نباید بصورت افراطی بلکه متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم آن جامعه باشد و به عنوان آخرین راه بکار برده شود. این تناسب با فرهنگ و آداب و رسوم هنگامیکه بحث از جرم انگاری جرایم منافی عفت است بیش از پیش خودنمایی می کند. در قانون مجازات عمومی در فصل پنجم با عنوان هتک ناموس و منافیات عفت به این نوع جرایم اشاره شده است که شامل 8 ماده از ماده 207 الی 214 می باشد که در این موارد قانون گذار حمایت خود را از مجنی علیه این گونه جرایم در مقابل سوء استفاده های جنسی که بصورت عنف و اکراه و تهدید نسبت به مجنی علیه وارد می شود نشان می دهد . اما جرم انگاری این اعمال در قانون مجازات اسلامی بدین صورت است که ابتدا در کتاب دوم با عنوان حدود که در مقام تعریف جرایمی نظیر زنا، لواط ، مساحقه و ... و نحوه برخورد با این گونه جرایم می باشد که از ماده 63 تا 182 این گونه جرایم جرم انگاری شده اند و در بخش دیگر در فصل هجدهم با عنوان جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی اعمال مورد نظر قانون گذار در 5 ماده از ماده 637 الی 641 جرم انگاری شده است . در قانون مجازات اسلامی همانطور که بیان شد مواد بسیاری در رابطه با این نوع جرایم جرم انگاری شده اند که البته بسیاری از آنه رابطه ی بین افراد را فقط از لحاظ ذات عمل ارتکابی با این تفسیر که حق الله می باشد و شامل حدود الهی گشته اند و مبنای جرم انگاری آنها هم وابسته به فقه ماست می باشد. لیکن در قانون مجازات عمومی و روابط غیرعلنی بین افراد که با رضایت طرفین توام باشد جرم انگاری نشده است. و در انتها می توان گفت در قانون مجازات اسلامی نظریه اخلاقی گرایی قانونی و پدر سالاری قانونی بیشتر مبنای جرم انگاری قرار گرفته است .


فهرست مطالب

عنوان

صفحه

چکیده

1

مقدمه

2

الف) بيان موضوع تحقيق

2

ب) پیشینه ی تحقیق

2

ج) اهمیت و انگیزه ی موضوع تحقیق

3

د) پرسش های تحقیق

3

هـ) فرضیه های تحقیق

3

و) اهداف تحقیق

4

ز) روش تحقیق

4

ح) تقسیم بندی مطالب

4

بخش اول: مفهوم جرم انگاری و نظریات اصلی در خصوص مبنای آن

فصل اول: تعریف جرم انگاری ومفاهیم مرتبط با آن

5

مبحث اول: جرم انگاری قانونی و جرم انگاری قضایی

5

گفتار اول: جرم انگاري قانوني

5

گفتار دوم: جرم انگاري قضايي

7

1- جرم انگاري قضايي آشكار

9

2- جرم انگاري قضايي پنهان يا مخفي

10

مبحث دوم: مفاهیم مرتبط با جرم انگاری

10

گفتار اول: جرم وانحراف

10

الف) جرم

10

1- تعريف فراحقوقي

11

2- تعريف حقوقي

11

ب)انحراف

12

گفتار دوم: اصل قانونی بودن جرایم و حاکمیت قانون

16

الف) اصل قانوني بودن جرم

20

ب) اصل قانون‏گرایی یا حاکمیت قانون

21

فصل دوم: نظریات اصلی در خصوص مبانی جرم انگاری

23

مبحث اول: نظریه توجیه اخلاقی

24

گفتار اول : اخلاق گرایی قانونی

24

گفتار دوم : مباني اخلاقي مذهبي و توجيه جرم انگاري

27

گفتار سوم :اخلاق ووجدان جمعی به عنوان منشاء جرم انگاری

30

مبحث دوم: فایده اجتماعی به عنوان توجیه کننده اصلی جرم انگاری

33

گفتار اول: مکتب فایده اجتماعی در فلسفه و حقوق

35

گفتار دوم: پیامدهای پذیرش مبنای فایده گرایی و امكان تلفیق آن با مبانی اخلاقی

40

الف) اصل ضرر

41

ب) پدر سالاری قانونی

42

ج) نظریات مکتب نئوکلاسیک

43

مبحث سوم:حمایت از بزه دیدگان آسیب پذیر یا افراد در معرض خطر بزه دیدگی

45

گفتار اول :تاثیر روز افزون نقش بزه دیده در حقوق جزا

45

گفتاردوم: حمایت از اشخاصی­که درمعرض خطرفوق­العاده بزه­دیدگی قراردارندبه عنوان مبنای جرم انگاری

48

1- زنان بزه ديده

48

2- كودكان بزه ديده

48

3- سالمندان بزه ديده

50

4- ناتوانان بزه ديده

51

5- اقليت هاي بزه ديده

51

بخش دوم: جرم انگاری جرایم منافی عفت قبل از انقلاب و مبانی اصلی آن

فصل اول: نگاهي به مباني جرم­انگاري اعمال منافي­عفت درقانون­مجازات عمومي و تاثير پذيري آن از مباني مذهبي

53

مبحث اول: تاكيد بر اصل فايده اجتماعي و تاثير آن در ضروري دانستن عدم رضايت بزه ديده در برخي موارد

53

گفتار اول:روابط­جنسي­غيرمجرمانه خارج از ازدواج درحقوق قبل از انقلاب وحدودچشم­پوشي­از اين روابط

53

گفتاردوم:درستی یا نادرستی تشخیص قانون­گذار قبل از انقلاب بر اساس مبنای فایده­اجتماعی

54

مبحث دوم: اخلاق گرايي و تاثير پذيري قانون گذار قبل از انقلاب از مباني مذهبي

56

گفتاراول : جرم انگاري لواط و زناي با محارم بر اساس باورهاي مذهبي و اخلاقي

56

گفتار دوم : جرم انگاري ازاله بكارت و ارتباط احتمالي آن با مباني اخلاقي و مذهبي

58

گفتار سوم : تشويق به فساد و فحشا و چرايي جرم انگاري آن قبل از انقلاب

60

مبحث­ سوم : حمايت ويژه قانون گذار قبل از انقلاب از گروه هاي آسيب پذير در جرائم منافي عفت به عنوان مبناي جرم انگاري

60

گفتار اول : حمايت مخصوص از بزه ديدگاه غير بالغ ( زير 18 سال)

61

گفتار دوم : حمايت از بزه ديدگاني كه به دلايل ديگر در معرض خطر فوق العاده هستند .

65

مبحث­چهارم: جرم­انگاری قضایی یا اجرایی و ضروری­دانستن شاکی­خصوصی در جرایم منافی­عفت

67

گفتار اول: حدود قابل گذشت بودن جرایم منافی عفت

68

گفتار دوم: تاثیر ضروری دانستن شکایت در جرم انگاری قضایی یا اجرایی

69

بخش سوم: حقوق بعد از انقلاب و تحول در مباني جرم انگاري بزه هاي منافي عفت

فصل اول: انطباق كامل قوانين قضايي با مباني مذهبي در جرايم منافي­عفت و ناديده گرفتن مباني ديگر

74

مبحث اول: جرم­انگاري بزه هاي منافي­عفت در تمام موارد حتي روابط افرادمجرد بالغ توام با رضايت طرفين

74

گفتار اول : تعريف جرايم حدي و تعزيري منافي عفت بر اساس موازين شرعي

75

گفتار دوم : كاربرد قواعد شرعي در بحث اثبات و تعقيب جرم

80

مبحث دوم : عدم تفكيك در ميزان مجازات بر مبناي ميزان ضرورت اجتماعي جرم انگاري

85

گفتار اول : عدم تفكيك ميان جرايم منافي عفت غير از زنا در موارد رضايت يا عدم رضايت

85

گفتار دوم : عدم تفكيك ميان جرايم افراد مجرد و افراد متاهل در غير مورد زنا

86

گفتار سوم : عدم تفكيك بين ازاله بكارت و عدم آن

86

گفتار چهارم : عدم تفكيك بين بزهكاري بر ضد فرد زير 18 سال و غير آن

87

فصل دوم: مبنای جرم انگاری بزه های منافی عفت در برخی قوانین جدید التصویب

89

مبحث اول: تخلفات منافی عفت در جرایم ارتکابی توسط وسایل سمعی و بصری

89

گفتار اول: ضرورت های جدید اجتماعی

89

گفتار دوم: جرم انگاری های جدید در پاسخ به ضرورت­های اجتماعی جدید در امور سمعی­بصری

90

مبحث دوم: جرایم منافی عفت در جرایم مجازی

94

گفتار اول: فضای مجازی و ضرورتهای اجتماعی ناشی از گسترش آن در جهان امروز

94

گفتار دوم: جرم انگاری بزه های منافی عفت در قانون جرایم رایانه ای و مبنای آن

96

نتيجه گيري

101

پيشنهاد

103

منابع

104

چکیده انگلیسی

108



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



بازدید : 137 | تاریخ : شنبه 20 خرداد 1396 زمان : 12:28 | موضوع : علوم انسانی , | نظرات شما []

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی