به روز ترین مرجع فایل های فروشگاهی

امروز سه شنبه 01 مهر 1399
1 نفر آنلاين
تبلیغات
    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
جستجو
موضوعات
    علوم انسانی
    فنی و مهندسی
    نمونه سوالات
    پزشکی
    کسب و کار
    فیزیک
    سرگرمی
    آشپزی
    غیره
    تاریخ و باستان شناسی
عضویت / ورود

    عضو شويد

    نام کاربری :
    رمز عبور :

    فراموشی رمز عبور؟

    عضویت سریع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آرشیو
آمار و اطلاعات
    بازديد امروز : 147
    ورودي امروز گوگل : 3
    افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا : 2
    اي پي : 3.226.248.180
    مرورگر :
    سيستم عامل :
    امروز : سه شنبه 01 مهر 1399
کدهای اختصاصی

تبلیغات

تحول مفهوم اجماع در تاریخ اندیشه سیاسی اسلام

تحول مفهوم اجماع در تاریخ اندیشه سیاسی اسلام
تحول مفهوم اجماع در تاریخ اندیشه سیاسی اسلام

تحول مفهوم اجماع در تاریخ اندیشه سیاسی اسلام

چکیده

مفاهیم از عمده ابزارهای معنابخشی به جهان و از مهمترین ابزارهای ساخت اندیشه هستند.مفاهیم وقتی در بستر گفتمان­ها قرار می­گیرند کاربرد آن­ها عوض می­شود.در این پژوهش از دیدگاه تبارشناسی به تحول مفهوم اجماع در تاریخ اندیشه سیاسی شیعه می­پردازیم. متعاقب انقلاب مشروطه، با گذار از ساخت قدرت سنتی به ساخت قدرت جدید و تحول روابط قدرت ـ دانش، مفهوم اجماع نیز متحول می­شود. به گونه­ای که می­توان گفت انقلاب مشروطه نقطه عطف تحول مفهوم اجماع است.

مفهوم اجماع در بستر گفتمانقبل از مشروطه در هیأتی نخبه­گرایانه و متصلب، صرفاً در استنباط احکام فردی بروز کرد، لیکن در نتیجه­ی تحول روابط قدرت ـ‌ دانش در بستر گفتمان جدید، برداشتی متوازنی از منطق نخبه­گرایی و دمکراتیکدر استنباط احکام زندگی جمعی از مفهوم اجماع حاکم شد. این پایان­نامه با چنین فرضیه­ای تلاش می­کند تحول مفهوم اجماع را با استناد به شواهد و جریان­های فکری نشان دهد.

کلید واژه ها: اجماع، اندیشه سیاسی شیعه،‌ تبارشناسی، گفتمان

فهرست مطالب

فصل اول:‌ کلیات پژوهش

1. بیان مسئله......................................................................................................................................10

2. اهمیت و ضرورت تحقیق..............................................................................................................11

3. پیشینه و ادبیات تحقیق...................................................................................................................12

3ـ1. ادبیات تاریخی........................................................................................................................12

3ـ2. ادبیات نظری..........................................................................................................................16

3ـ3. ادبیات روشی..........................................................................................................................19

4. سوال.............................................................................................................................................20

5.‌ فرضیه­............................................................................................................................................21

6. روش ............................................................................................................................................21

7. مشکلات و موانع ..........................................................................................................................22

8. سازماندهی ....................................................................................................................................22

 

فصل دوم: چارچوب نظری و روشی

  1. چارچوب نظری: نظریه حساب و احتمالات آیه الله محمد باقر صدر........................................28

2.چارچوب روشی(تبارشناسی فوکو).................................................................................................31

2ـ1. قدرت و دانش ...........................................................................................................................37

2ـ2. گفتمان و قدرت ........................................................................................................................41

2ـ3.رویکرد این پژوهش...................................................................................................................50

 

فصل سوم: منطق نخبه گرایی اجماع؛ روشاستنباط احکام زندگی فردی

 

1. سیمای عمومی تشیع .....................................................................................................................59

1ـ‌1.‌عصمت ....................................................................................................................................60

1ـ2. امامت ......................................................................................................................................61

1ـ3. بازتاب در نظریه اجماع..........................................................................................................62

2. بستر و زمینه تاریخی ....................................................................................................................64

3. گفتمان نخبه گرایانه مبتی بر احکام فردی.....................................................................................72

4. برداشت اولیه از مفهوم اجماع .......................................................................................................76

4ـ1. تعریف اجماع و اقسام آن ..........................................................................................................78

4ـ2. شاخص بندی مفهوم اجماع در برداشت اولیه ...........................................................................80

4ـ 2ـ1. موضوع اجماع(امر فردی) ................................................................................................81

4ـ2ـ2. روش اثبات اجماع (تضمنی)..............................................................................................88

4ـ2ـ2ـ1. اجماع تضمنی لطفی .................................................................................................91

4ـ2ـ2ـ2. اجماع تضمنی مجهول النسب ..................................................................................92

4ـ2ـ3.گستره حجیت تمسک به اجماع(مسائل عقلی ـ اعتقادی) ..................................................95

4ـ2ـ4.کاربرد اجماع (رواج اجماع منقول) ...................................................................................100

4ـ2ـ4ـ1. تساهل در نقل اجماع ..............................................................................................102

4ـ2ـ4ـ2. اختلاف در پذیرش اجماعهای دیگران ....................................................................103

4ـ2ـ4ـ3. رکود فقه .................................................................................................................103

فصل چهارم :‌منطق نخبه­گرایی ـ دمکراتیک اجماع؛روش استنباط احکام زندگی جمعی

1. بستر و زمینه تاریخی ...................................................................................................................109

2. گفتمان نخبه­گرایی ـ دمکراتیک مبتنی براحکام جمعی.................................................................116

3.شاخص بندی مفهوم اجماع در برداشت جدید ...........................................................................122

3ـ1.موضوع اجماع (امر جمعی) ...............................................................................................124

3ـ1ـ1. تحول مفهوم تقیه .......................................................................................................126

3ـ1ـ2. نخستین تجلی اجتماعی اجماع: فتوای تحریم تنباکو .................................................128

3ـ1ـ2. تحول مفهوم شورا ......................................................................................................129

3ـ2. روش اثبات اجماع (حدسی) ..............................................................................................131

3ـ3.گستره حجیت تمسک به اجماع (مسائل غیر عقلی) ...........................................................133

3ـ3ـ1. تحول مفهوم اجتهاد ...................................................................................................134

3ـ4. کاربرد اجماع (رواج اجماع عملی) ......................................................................................140

3ـ4ـ1. تحول مفهوم انتظار .......................................................................................................141

3ـ4ـ2. نقد اجماع منقول ............................................................................................................141

3ـ4ـ3. کم شدن اعتبار اجماع مدرکی ........................................................................................145

3ـ4ـ4. اجماع در عمل ...............................................................................................................147

3ـ4ـ4ـ1. هیئت نظار در مجلس مشروطه..............................................................................149

3ـ4ـ4ـ2. شورای نگهبان ......................................................................................................153

3ـ4ـ4ـ3. مجلس خبرگان .....................................................................................................155

نتیجه گیری ..........................................................................................................................159

منابع ....................................................................................................................................172



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



بازدید : 87 | تاریخ : یکشنبه 28 خرداد 1396 زمان : 12:9 | موضوع : علوم انسانی , | نظرات شما []

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی